Slim vindt Oostenrijk belangrijker dan Nederland

Mexicaans telefoniebedrijf América Móvil heeft geen plannen met belang in KPN. Concern zet in op televisie.

MEXICO-STAD - América Móvil (AMX), de Mexicaanse telecomgigant van miljardair Carlos Slim Helú, heeft de participatie in het Nederlandse KPN verlaagd van 24,85 procent naar 22,6 procent. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend bij de presentatie van de cijfers over het tweede kwartaal van 2014. In een toelichting op de cijfers werd ook duidelijk dat KPN voorlopig geen prioriteit heeft in de Europese plannen van het bedrijf.

De moloch richt zich volgens topman Daniel Hajj in Europa vooral op het Oostenrijkse Telekom Austria, waarvan het onlangs een meerderheidsbelang heeft verworven. De participatie in de Oostenrijkse onderneming is door een investering van 743,4 miljoen euro gestegen tot 50,8 procent. Telekom Austria is volgens AMX interessant, omdat het actief is in zes Oost-Europese landen. "Er zijn daar eigenlijk alleen draadloze aansluitingen, maar nog geen breedband of pay-tv. Daar zien we mogelijkheden", zei Hajj gisteren.

Wat betreft KPN lijkt AMX echter weinig grote plannen te hebben. De Mexicanen willen de participatie weliswaar boven de 20 procent houden om tenminste twee zetels in de raad van commissarissen te houden, maar in een recent interview met persbureau Reuters gaf Carlos Slim al aan de Nederlandse investering vooral als een belegging te zien.

AMX boekte in het tweede kwartaal een winst van 18,8 miljard pesos, iets meer dan een miljard euro. Vorig jaar was de winst in dezelfde periode nog 14,2 miljard pesos. De totale verkoop bedroeg iets meer dan 200 miljard pesos, zo'n 11,5 miljard euro. Uit de kwartaalcijfers blijkt dat AMX het steeds meer van de markten buiten Mexico en omgeving moet hebben. In eigen land en Centraal-Amerika verloor het afgelopen kwartaal ruim vijf miljoen abonnees, terwijl er groei was in Zuid-Amerika.

In Mexico kampt het bedrijf bovendien met een nieuw pakket door de regering opgelegde gestaalde anti-kartelmaatregelen. De nieuwe wetten verbieden bedrijven meer dan de helft van de telecommarkt in handen te hebben, op straffe van enorme boetes. AMX heeft in Mexico via provider Telcel zo'n 70 procent van alle mobiele aansluitingen in handen, terwijl Telmex, eveneens van Carlos Slim, ruim 80 procent van de landlijnen bezit.

Om de kartelwetgeving voor te zijn, verraste América Móvil onlangs vriend en vijand door aan te kondigen dat het een flink deel van de activa gaat verkopen, om zo onder de gewraakte 50 procent marktaandeel te komen.

Ook maakte het bedrijf bekend dat het zijn zendmasten wil onderbrengen in een nieuw bedrijf om ze zo te kunnen verhuren. Het plan moet nog wel worden goedgekeurd door het Federale Instituut voor Telecommunicatie (Ifetel), een nieuwe Mexicaanse kartelwaakhond. AMX liet gisteren weten dat het nog enkele maanden kan duren voor een concrete beslissingen over de plannen bekend zijn.

Aandeelhouders hebben in ieder geval enthousiast gereageerd op die plannen. Andere anti-kartelwetten hebben immers grote invloed op de televisiemarkt, die in Mexico wordt gedomineerd door het Televisa van Slim's aartsrivaal Emilio Azcárraga.

Dankzij het verlagen van het marktaandeel in telecombedrijven heeft Slim straks geld om ook die sector te bestormen. Daarbij zal América Móvil ook nieuw geld hebben om in andere landen te investeren waar nog wel groeimogelijkheden zijn. Uit de cijfers van gisteren wordt duidelijk dat de toekomst van de telecomgigant vooral daar lijkt te liggen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden