Slim scenario rond tobbende veertigers

While We're Young

Regie: Noah Baumbach.

Met Ben Stiller, Naomi Watts, Adam Driver, Amanda Seyfried.

****

Hij werkt aan een documentaire, zij is filmproducente, ze hebben geen kinderen. Gevestigde New Yorkers Josh (Stiller) en Cornelia (Watts) zouden 'ieder moment' zomaar, hop, een paar dagen naar Rome kunnen gaan. Alleen doen ze dat niet. Want ja, die documentaire moet af, na járen. En ze hebben het zo druk.

Inmiddels zijn ze veertigers die met een leesbril in bed liggen, mopperend op het lampje. Ze kunnen zich nog zo jong en ongebonden voelen, de twee zitten toch echt in een andere levensfase dan twintigers Darby (Seyfried) en Jamie (Driver) die Josh op de universiteit waar hij doceert, ontmoet en met een wat eigenaardig enthousiasme in zijn armen sluit. Goh wat leuk, die überhippe jonge mensen die ijs maken, gekke hoedjes dragen, muziek op lp's verzamelen en niet aan Facebook doen.

Maakt het verstrijken van de tijd je vanzelf volwassen? Regisseur en scenarist Jonathan Baumbach (1969) vroeg het zich al vaker af. Zijn eerdere 'Kicking and Screaming', 'The Squid and the Whale' en 'Margot at the Wedding' gaan over mensen die worstelen met doelloosheid, opgroeien, en rammelende familiebanden.

In 'While We're Young' volgt hij met geduld en compassie twee mensen die met weemoed kijken naar het zelfvertrouwen en de overmoed die ze zelf als twintigers ook hebben gehad. Kun je dat weer terughalen, het gevoel van onsterfelijkheid, en: alles is mogelijk?

Ben Stiller en Naomi Watts, niet alleen een perfecte combinatie als tobberig, intellectueel koppel, maar ook afzonderlijk op de toppen van hun kunnen, laten zien hoe ontzettend geestig, aandoenlijk en een beetje tragisch het kan uitpakken als je dat al te nadrukkelijk probeert. Josh wil ook een gek hoedje, 'yo' roepen, en op een hipster racefiets (met helm). Cornelia gaat naar hiphop-les, en wil weer eens begeerd worden.

Het knappe van Baumbachs scenario vol slimme, droge dialogen, is dat hij de dubbele midlifecrisis inbedt in een breder generatieconflict: Jamie blijkt als documentairemaker in spe en opgegroeid met een overvloed aan visuele media, fundamenteel andere ideeën te hebben over auteursrecht en loyaliteit dan Josh.

Het leidt allemaal naar een climax die weliswaar een tikje drammerig wordt, maar niet het fijne gevoel wegneemt dat je naar een humanistisch verhaal hebt zitten kijken over mensen die, ongeacht hun leeftijd, er gewoon het beste van proberen te maken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden