Slifs, Swomps, Denim Dads en Tagho's

Senioren worden vaak over één kam geschoren, maar niet in het jargon van de reclame-experts Rob Benjamins en Jan Peter van Doorn. Zij maken scherp onderscheid tussen OZZ's (Oudere Zonzoekers, overwinterend aan de Costa Geriatrica), Slifs (Still living in the fifties, babyboomers met grijze staartjes), Swomps (Still working older monied people) en nog enkele categorieën.

Met zo'n vijftig andere bevolkingsgroepen worden ze geëtiketteerd en pittig, soms vilein, geportretteerd in 'Ik ben een grup' oftewel een grown up, een groot kind op leeftijd (uitg. Van Vliet, € 14.95).

Rijkdom en uitgavenpatroon zijn uiteraard een selectiecriterium. Vandaar de Bobo's (bourgeois bohemians, liberaal en egoïstisch) en de Dins (double income, no sex), maar ook armoedzaaiers als de Alimentato's en de Getzi's (gedwongen eenzame thuisblijvers zonder inkomen). Ook sociaal gedrag kan het etiket bepalen, zoals bij de Cocooner en de Shark (afgeleid van stay home and relax kindly, een buishanger die in z'n eentje cocoont), de Denim Dad (voorheen de huisman) en Miss Independent (hoogopgeleide single in Mini Cooper Sport). Aan de fitnesscultuur en de dieetgolf danken we Loly's (lady older, lover younger); aan ouderlijke ambitie de Parentocrats, die zich al met peuters naar talententests reppen; aan de zucht naar feestelijke spiritualiteit de Karma Queen. En voor wie zich nog niet herkend heeft, resteren onder andere de Tagho's (tamelijk gewone Hollanders), die niet overal een probleem van maken en gewoon al gek genoeg vinden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden