Sleetse Cinderella fonkelt weer

In juli werd Hans van Manen, Nederlands grootste en immer productieve choreograaf tachtig jaar. Dat wordt groots gevierd door Het Nationale Ballet (HNB) en het Nederlands Dans Theater (NDT), de twee belangrijkste Nederlandse gezelschappen die beide hun fundamenten vinden in het werk van de dansmeester.

HNB danst in 'De hand van de meester' onder andere grote Van Manen-klassiekers als 'Grosse Fuge' (1971) en het recentere 'Frank Bridge Variations' uit 2005. NDT danst op 14 en 15 september onder andere de 'typische' Van Manen 'Fantasia' uit 1993; een perfecte balans tussen choreografische constructie, sublieme muzikaliteit en less is more. Dit is krachtvoer voor de ziel.

In afwachting van de cultuurbezuigingen heeft de danssector de adem artistiek wat ingehouden; het dansaanbod is kwalitatief uitstekend, maar men springt niet zo uit de band. Introdans brengt een interessant programma 'Moderne meisjes' rond vrouwelijke Amerikaanse choreografen Lucinda Childs, Twyla Tharp en Jennifer Muller. Scapino Ballet Rotterdam komt met een nieuw werk rond 'Le chat noir', de Parijse artistieke broedplaats in het fin de siècle, met bijdragen van Ed Wubbe en Marco Goecke. Conny Janssen is op locatie met 'How long is now' en LeineRoebana maakt het dansconcert 'Snow in june' op de gelijknamige muziek voor cello en percussie van Tan Dun (28 oktober Amsterdamse Cello Biënnale, later te zien in Chassé Breda).

Het Groningse Club Guy & Roni is al jaren het brutaaltje onder de dansgroepen. Rond de Israëlische choreografen Roni Haver en Guy Weizman maakt dit internationaal georiënteerde gezelschap rauwe, cross-over dansvoorstellingen met film, beeldende kunst en theater, en het heeft een steeds groter groeiende schare fans. 'Midnight Rising', over de 'zoektocht naar gratie, begrip en verheffing' wordt een explosieve danservaring.

Maar hét beloofde hoogtepunt komt toch uit de hoek van het klassieke ballet: HNB creëert in co-productie met San Francisco Ballet een geheel nieuwe versie van het balletsprookje 'Cinderella' en heeft daar de Engelse Christopher Wheeldon voor aangetrokken, een van de meest gewilde, besproken en geliefde hedendaagse balletchoreografen. Wheeldon zet de academische ballettraditie heel opwindend in stelling met het hier en nu; als er iemand is die HNB's eerdere, en sleets geraakte 'Cinderella' een nieuwe sprankeling kan geven, is het Wheeldon wel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden