Slechts een enkel lichtpuntje in ’The Book of Eli’

In postapocalyptisch Amerika kijkt Eli (Denzel Washington) niet op een weggeteerd lijk meer of minder in een van de uitgebrande auto’s die verspreid over de weg liggen. In deze wereld waar water kostbaar is als whisky eet hij kat en als tijdens het eten een rat opduikt geeft hij het dier ook een stukje. Niet dat Eli verder een doetje is. Als hij tegen een boef zegt dat hij niet zijn hand naar hem uit moet steken omdat hij hem dan niet terug krijgt, meent Eli dat. Als de man toch zijn hand uitsteekt, hakt hij hem eraf.

Eli is al zo’n dertig jaar in grijs en wit licht onderweg van oostkust naar westkust omdat hij ergens een boek af moet leveren. Onderweg stuit hij op vrij veel motorrijders met messen, op Tom Waits die een uitdragerij beheert, en op ene Carnegie (Gary Oldman) die de scepter zwaait in een van de weinige stadjes die nog overeind staan.

]]>

Carnegie hokt met Jennifer Beals (ooit ’Flashdance’, hier blind en zielig) en hij heeft ook iets met een boek. Hij is naar een boek op zoek, misschien wel naar dat boek van Eli. Lichtpuntje in deze duisternis schuilt in een theevisite bij een echtpaar genaamd George en Martha dat op een oude grammofoon ’Ring Your Bell’ draait. Maar dat is dan ook het enige lichtpuntje, en maar een kleintje. Lukt het je om deze lelijke, clichématige, gewelddadige film uit te zitten dan stuit je op een verrassend einde. Maar echt de moeite is het niet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden