Slecht ijsjesweer en crisis; winst van Unilever stijgt toch

ROTTERDAM - Ondanks de financiële crisis in Zuidoost-Azië, zag was- en levensmiddelenconcern Unilever de winst in die regio stijgen in het derde kwartaal. De grote groei is er door alle perikelen echter wel uit.

Van onze redactie economie

Unilever komt, door ervaring wijs geworden, doorgaans sterker uit crises, meent bestuursvoorzitter M. Tabaksblat. Een van de manieren om zo min mogelijk marktaandeel te verliezen in regio's waar het financieel roerig is, is producten in alle prijsklassen aanbieden. Voor een lage prijs krijgt de klant een behoorlijk wasmiddel, voor een hoge prijs een heel goed wasmiddel. Slechts weinig concurrenten voeren dezelfde politiek, aldus Tabaksblat. Vooral lokale ondernemingen overleven dergelijke crises vaak niet.

In totaal zag Unilever de nettowinst in het derde kwartaal met 35 procent stijgen van 1,68 miljard tot 2,26 miljard gulden. In die stijging zit de 828 miljoen gulden verrekend die Unilever overhield aan de verkoop van dochterbedrijf PBIC. Zonder de winst op de PBIC-verkoop, steeg de bedrijfswinst met 3 procent tot 3,09 miljard gulden. De omzet groeide met 1 procent amper tot 23,6 miljard gulden.

In Europa daalde de omzet met 6 procent. Door het slechte weer werd veel minder ijs verkocht - Unilever is de maker van onder andere de Magnum. De tegenvaller werd enigszins goedgemaakt door de stijgende verkoop van wasmiddeltabletten, een redelijk nieuw product.

In Noord-Amerika steeg de omzet met 3 procent; dat continent heeft weinig last van economische onzekerheden. In Afrika en het Midden-Oosten nam de omzet met 10 procent toe, met name door goede resultaten in Zuid-Afrika en Arabië. Latijns-Amerika en Zuidoost-Azië hebben wel last van de crisis; daar daalde de vraag naar producten.

Unilever is zo goed als klaar voor het jaar 2000, vindt de multinational zelf. Wereldwijd is er ongeveer een miljard gulden uitgetrokken om alle computersystemen die het concern telt, zonder haperingen de overgang naar 1 januari 2000 te laten maken. Bijna honderdduizend computers, procesbesturingen in fabrieken en telecommunicatie-onderdelen zijn inmiddels onder handen genomen. Minder dan 5 procent van de computers wacht nog op een beurt. Unilever bemoeit zich ook met de millenniumbestendigheid van zijn zakenpartners: de multinational wil zeker weten dat zijn producten ook in het jaar 2000 de weg naar de consument vinden.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden