Slapstick en realisme in de digitale wereld

’Modem’ door De Voortzetting, tekst/regie Frans Strijards, tournee t/m 10/12, info: 06-14403919 of www.devoortzetting.nl

Hanny Alkema

Een zakelijk ingerichte kamer. De enige tekenen van leven zijn een pot augurken op de grond en een nette boxershort over een bureaustoel. Als, na een kennelijk langere afwezigheid, de bewoonster thuiskomt, toont zij zich in een haastig telefoontje echter geschokt door de wanorde.

Zo geeft theatermaker Frans Strijards overdrijving vorm en manipuleert hij tegelijk verbeelding en geest. Wat een muggenziftster, zal de een denken, terwijl een ander het gevit onmiddellijk vertaalt in echte chaos. Waarmee meteen de kiem is gelegd van misverstanden en verwarringen, waaraan zeker ook de personages in ’Modem’ ten prooi vallen.

’Modem’ is na de twee monologen ’Dankwoord?’ en ’Hé jij daar’ het derde deel van een vierluik waarin Frans Strijards ten strijde trekt tegen een al complexer wordende samenleving. Die mag een meeslepend avontuur lijken, maar keert zich als een boemerang tegen de argeloze ziel. In ’Modem’ is het de digitale wereld, waarvan de snelheid niet bij te benen is en als vanzelf voor achterdocht en paranoia zorgt.

Opmerkelijk genoeg blijven de apparaten zelf, computer en beeldbuis, in de voorstelling vrijwel onaangeraakt. Of het nou om gekonkel bij een bedrijfsreorganisatie of een niet meer gesponsorde tennisclub gaat, alle onheil en wantrouwen speelt zich toch allereerst in de hoofden van de mens af. In razendsnelle dialogen wordt almaar duidelijker hoe de angst om de greep op zaken te verliezen er zelf de oorzaak van wordt.

Strijards is een satiricus, die komedie als genre hanteert, tekst als slijpsteen en lichaamstaal als commentaar. Vlijmscherpe oneliners en bizarre metaforen rollen van de tongen, terwijl lijven zich in soms onmogelijke standen posteren als verkrampte stillevens van onderdrukte emoties.

Hein van der Heijden doet dat komisch hoekig als de man die maar niet uit de plooi kan raken, terwijl Oda Spelbos niet beantwoorde avances vlindervlug in een toevallige beweging omzet, Heike Wisse onmacht in een neurotisch wippend kontje vertaalt en Bram Coopmans onweerstaanbaar is als hyperventilerende whizzkid.

Strijards vlecht in zijn enscenering slapstick en realisme tot een absurdistische, groteske mengeling, waarin het geluid van trappelende voeten elke opkomst via een onzichtbare trap aankondigt, maar waar ook het gestileerde silhouet van een boomtak een uitzicht op straat moet suggereren. En waar de obligate permanente bereikbaarheid fraai wordt geridiculiseerd met een in een bh verstopt mobieltje.

’Modem’ is geestig met een naar het einde toe wranger wordende ondertoon, als iedereen de weg kwijt is en er alleen nog maar verliezers zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden