Slachtoffers van de recessie helpen aan nieuw werk

Loopbaanadviseur Kees Pannevis begeleidt mensen naar een nieuwe baan. (Jörgen Caris/Trouw) Beeld
Loopbaanadviseur Kees Pannevis begeleidt mensen naar een nieuwe baan. (Jörgen Caris/Trouw)

Lege orderboeken, kelderende export, ontslagen: dat is de trend. Maar er zijn bedrijven die bloeien als nooit tevoren. Deel 5 van een serie: outplacement als gids voor afgevloeide werknemers.

Paul van Bemmelen (59) neemt plaats in een gestoffeerde stoel met wieltjes op anderhalve meter afstand van de stoel van loopbaanadviseur Kees Pannevis. Van Bemmelen overhandigt Pannevis een mapje met een twintig pagina’s tellend werkstuk.

Het is de tweede sessie van Van Bemmelen bij het loopbaanadviesbureau Van Ede & Partners. Als huiswerk heeft hij alle grote prestaties uit zijn leven beschreven, vanaf zijn jeugd tot nu. „Geen tranen geplengd?”, informeert loopbaanadviseur Pannevis. „Nee hoor, het schrijven ging soepel”, zegt Van Bemmelen. „Ik word alleen soms agressief als ik mensen vertel over het onnodige faillissement van mijn bedrijf.”

Zijn installatiebedrijf met 390 werknemers ging afgelopen najaar over de kop. Van Bemmelen wil een nieuwe baan en zet zijn kaarten op een outplacementtraject.

Sinds begin dit jaar is de vraag naar outplacement bij veel bureaus verdubbeld, zegt voorzitter Roeland Doornbosch van brancheorganisatie Nobol. Bureaus die zich alleen bezighouden met assessments of coaching, zien hun opdrachten teruglopen. Outplacementbedrijven zijn op grote schaal in onderhandeling met bedrijven over groepstrajecten.

In 2008 volgden ruim 19.000 mensen een outplacementtraject. Robert Schuurman van vakbond De Unie zegt dat outplacementbureaus dit jaar ’hoe dan ook’ duizenden extra klanten hebben. Hij maakt bij onderhandelingen rond massaontslagen regelmatig mee dat bedrijven boventallig personeel naar een outplacementbureau sturen. De outplacementsessie begint vaak al voor het oude arbeidscontract is beëindigd.

Ontslagprocedures zorgen voor de grootste toestroom van klanten. Een enkele keer meldt een particulier zich zelf aan, zoals Paul van Bemmelen. Veel klanten zijn managers en consultants uit sectoren als telecom, IT en de overheid.

De laatste maanden is er een toestroom van klanten uit de financiële sector, aldus Rupert Wijnmalen, directeur van de Amsterdamse vestiging van loopbaanadviesbureau Focus. „Daarnaast zoeken we zelf contact met bedrijven”, zegt hij. „Als we horen dat een bedrijf economisch slecht gaat, benaderen we bijvoorbeeld het hoofd personeelszaken.”

Outplacement begint vaak met tests en begeleiding door een psycholoog. Behalve het bepalen van de wensen van de deelnemers is ook het opnieuw opbouwen van zelfvertrouwen belangrijk, zegt Wijnmalen: „Deelnemers hebben vaak een ingrijpend arbeidsconflict achter de rug.” De volgende fase in het volledige outplacementtraject bestaat uit trainingen, bijvoorbeeld in presentatie- of sollicitatievaardigheden. Ten slotte schakelen de loopbaanbureaus hun netwerken in om hun deelnemers in contact te brengen met geïnteresseerde werkgevers.

De meeste klanten belanden weer in hun oude sector. Ongeveer tien procent richt een eigen bedrijf op. Een kleine groep maakt een radicale ommezwaai. „Het extreemste voorbeeld was een bankdirecteur die het klooster introk. Hij ging daar uiteindelijk de financiën regelen”, zegt Kees Pannevis.

Outplacement is een van de meest comfortabele manieren voor werkgevers om personeel te laten afvloeien. Als ontslagen werknemers snel een nieuwe baan vinden, hoeft de oude werkgever in veel gevallen minder ontslagvergoeding uit te keren. Pannevis: „Bovendien hebben de meeste bedrijven niet de tijd of het netwerk om personeel aan een nieuwe baan te helpen.”

De loopbaanbureaus hebben nog geen extra personeel nodig. Rupert Wijnmalen: „Vandaag ben ik om zeven uur begonnen. Er is meer werk, dus zetten mijn collega’s een tandje bij. Dat het tijdens recessies extra druk is, heb ik in de 17 jaar dat ik hier werk wel vaker meegemaakt.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden