Skrien haalt neus nergens meer voor op

Skrien, geafficheerd als 'maandblad voor film en televisie', opent tegenwoordig met twee pagina's 'faits divers', ofwel 'achterklap op enig nivo'. Zo vermeldt het maartnummer van het ruim dertigjarige tijdschrift dat Judi Dench (koningin Elizabeth I in 'Shakespeare in love') de set van het Rose-theater heeft gekocht. Na wat aanpassingen wil ze die gebruiken als echte schouwburg.

Hans Kroon

Dat het in zijn beginjaren zeer theoretische en erg linkse Skrien nu zo'n 'banaal' feit opneemt, is veelzeggend. Hoewel het blad door dat verleden nog steeds de naam heeft ontoegankelijk te zijn, is dat niet meer terecht. Skrien biedt nu een keur aan goed te lezen artikelen over actuele filmzaken.

Zo bevat het laatste nummer korte besprekingen van premières als 'Shakespeare in love', 'L'éternité et un jour', 'A simple plan' en 'Litte voice'. Ze verschillen niet tot nauwelijks van dagbladrecensies. Met langere en meer gedetailleerde artikelen laat de Skrien-redactie merken bij welke premières haar hart ligt. Zo'n voorkeursbehandeling krijgen 'Fear and loathing in Las Vegas', 'Lola rennt', 'Love is the devil' en 'Claire Dolan'.

In maar liefst vier bijdragen worden in het nieuws staande regisseurs geportretteerd. Onder hen perfectionist Stanley Kubrick, die al jaren werkt aan zijn 'Eyes wide shut'. Misschien gaat die, zo zoemt het in filmland, in Cannes eindelijk in wereldpremière. Ook James Whale (1889-1957), de openlijk homoseksuele regisseur van de klassieke horrorfilms 'Frankenstein' en 'Bride of Frankenstein' komt aan bod. Dit naar aanleiding van 'Gods and monsters', een amusante speelfilm waarin Bill Condon de laatste dagen van deze cultregisseur aan de vergetelheid ontrukt. Verder analyseert Cawie Keyser het werk van Hollywood-regisseur John Carpenter ('Halloween', 'The fog' en 'Assault on precinct 13'). Zijn laatste film 'Vampires' (in mei in Nederland) flopte in Amerika. Dat maakt de positie van deze auteur pur sang er niet makkelijker op.

Een schot in de roos is de uitgebreide bespreking van 'Badlands' (1973), 'Days of heaven' (1978) en 'The thin red line' (1998) van Terrence Malick. Voor die laatste film kreeg Malick ruim een week geleden in Berlijn de Gouden Beer. Ook verwierf deze regisseur voor zijn eerste film in twintig jaar zeven Oscar-nominaties.

Zoals het een Nederlands maandblad voor film en televisie betaamt, besteedt Skrien veel aandacht aan de Nederlandse cinema. Het interview met Lodewijk Crijns en de recensie van zijn 'Jezus is een Palestijn' komen helaas, ruim na het Filmfestival Rotterdam, als mosterd na de maaltijd. Prikkelender leesvoer is Erik de Bruyns bijdrage aan de succesvolle reeks 'Dagboeknotities van jonge cineasten'. De Bruyn (1962) beschrijft uitvoerig welke problemen hij (vooral bij de subsidiegevende instanties) moest overwinnen om zijn eerste speelfilm 'Wilde mossels' te realiseren.

Zeker voor een maandblad voor film en televisie, bevat het maartnummer van Skrien wat weinig artikelen over televisie. Dat zal toeval zijn, want in vorige nummers werd vaak wel uitgebreid stilgestaan bij dat in intellectuele en linkse kringen vaak nog als onbeduidend ervaren medium. In 1999 haalt Skrien ook daar de neus niet meer voor op.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden