Škoda Rapid: nu met de motor vóórin

Van alle automerken uit oud-communistisch Europa worstelt alleen Lada nog altijd met zichzelf. Het Russische merk trok in Nederland dit jaar tot en met juli slechts twee kopers. Oud-kameraden Dacia en Škoda daarentegen zijn geëvolueerd tot geliefde merken met goede, goedkope auto's.

De val van de Berlijnse muur is al zo lang geleden dat de jongste generatie zich die opmerkelijke Oostblokauto's nog amper herinnert. De nieuwste Škoda kan dus gerust weer Rapid heten.

Het is geen geheim dat Škoda onder de vleugels van Volkswagen net zo modern is als het moederbedrijf zelf. Toch vernoemt het Tsjechische merk zijn nieuwkomer naar de Rapid Coupé uit de Skodareeks 105, 120 en 130 die in de jaren zeventig en tachtig is gebouwd. Dat waren bonkige modellen met een curieuze constructie: de motor achterin en de zijwaarts open scharnierende bagageklep voorin. De 130 Rapid Coupé oogde hierdoor wel minder cliché dan de communistische concurrentie.

De nieuwe Škoda Rapid doet in geen velden of wegen denken aan deze naamgever van weleer. Het is een sedan van het maatje Volkswagen Jetta, strak gelijnd en mooi genoeg voor vertegenwoordigers die prijsbewustzijn willen of moeten uitstralen. Want wie rijdt er, op een enkele zonderling na, in Nederland verder nog rond in kleinere sedans? Maar Škoda bouwt deze auto niet speciaal voor ons. In grote delen van Europa is dit autotype bijzonder populair.

De Rapid, die debuteert op de automobielsalon van Parijs, vertolkt de nieuwe, zelfbewuste koers van Škoda. Begin 2013 staat het model in de showroom. De juiste prijs-kwaliteitverhouding en enorme binnenruimte moeten de auto populair maken. Al zal het instapmodel - de ANWB schat rond 16.000 euro - vast een uitgekleed uithangbord blijken te zijn om je naar een (digitale) showroom te lokken. Dankzij listige accessoirespakketten stijgen kassaprijzen doorgaans snel.

Maar dat weerhoudt kopers niet. Sinds de aloude Rapid Coupé verachtvoudigde de Škodaverkoop in Nederland bijna. Het voorlopige hoogtepunt is 2011 met ruim 20.000 nieuwe auto's. Zo rap gaat het.

Quirijn Visscher

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden