Skispringer Kobayashi vliegt uit de anonimiteit

Ryoyu Kobayashi in actie tijdens de laatste wedstrijd van de Vierschansentoernee in Bischofshofen. Beeld AFP
Ryoyu Kobayashi in actie tijdens de laatste wedstrijd van de Vierschansentoernee in Bischofshofen.Beeld AFP

Op de erelijst van Ryoyu Kobayashi stonden nul zeges, tot hij vorig jaar aan de slag ging met de Finse trainer Janne Väätainen. Als derde skispringer ooit realiseerde de Japanner zondag het Grand Slam in de Vierschansentoernee.

Tot aan dit seizoen kende zijn collega-skispringers Ryoyu Kobayashi vooral als die relaxte, beetje brutale jongeman die graag voor discjockey speelde en in snelle auto’s reed. De 22-jarige Japanner had wel de potentie om een topper te worden, maar grote afstanden overbrugde hij bij voorkeur in zijn Porsche. Tot hij vorig jaar in contact kwam met Janne Väätainen.

De Finse trainer wist Kobayashi ervan te overtuigen dat alleen een betere arbeidsethos hem tot een succesvolle skispringer kon maken. Het talent was onmiskenbaar aanwezig, maar trainen stond niet hoog op de prioriteitenlijst van de Japanse lichtgewicht van zestig kilo. Toch kreeg Väätainen het voor elkaar dat Koba­yashi zijn Porsche vaker liet staan en meer de skischans opklom.

Aan het begin van deze winter had Kobayashi nog nooit op het podium gestaan. In november boekte hij in het Finse Ruka zijn eerste wereldbekerzege en door nog drie overwinningen was hij plots een van de favorieten voor de Vierschansentoernee, 21 jaar nadat Kazuyoshi Funaki als laatste Japanner het prestigieuze evenement had gewonnen.

Kobayashi maakte die rol meer dan waar. Hij won in Oberstdorf, Garmisch-Partenkirchen, Innsbruck en Bischofshofen, waardoor hij als derde skispringer het Grand Slam realiseerde. Op jongere leeftijd dan zijn twee voorgangers. De Duitser Sven Hannawald was in 2002 al 28, de Pool Kamil Stoch was vorig jaar 30.

Historische mijlpaal

Bijna leek Kobayashi die historische mijlpaal mis te lopen, zoals in het verleden vaker was gebeurd met springers die de eerste drie wedstrijden hadden gewonnen. Zijn landgenoot Funaki veroverde in 1998 wel de eindzege, maar miste op de laatste dag het Grand Slam. In Bischofshofen stond Kobayashi na de eerste sprong slechts vierde, maar met een indrukwekkende tweede sprong pakte hij alsnog de winst.

Aan de vooravond van de wedstrijd in Garmisch-Partenkirchen bleek hoe groot de invloed van Väätainen op Kobayashi is. Waar de Japanner het voorheen niet zo nauw nam met de nachtrust, daar stapte hij op Oudejaarsavond al om 22.00 uur het bed in. Een dag later bleek hij geen last van zenuwen te hebben. Soeverein won hij de wedstrijd, die door ruim 6,5 miljoen Duitse televisiekijkers werd bekeken.

De waardering was groot voor Kobayashi na zijn triomf in de 67ste editie van de Vierschansentoernee. Voor Werner Schuster was de doorbraak van de Japanner geen verrassing. De bondscoach van de Duitse ploeg wist dat het talent van de jonge springer zich eens zou openbaren. Hij voorspelde Kobayashi een grote toekomst in de lange tijd door Europeanen gedomineerde sport.

‘Pure perfectie’

Schuster had zijn ogen uitgekeken bij de winnende sprong van Kobayashi vanaf de Bergiselschans in Innsbruck. Hij zei dat hij op alle schansen van deze planeet zelden zo’n een mooi uitgevoerde sprong had gezien. Hannawald, in 2002 de eerste winnaar van het Grand Slam, noemde de techniek van de springer uit het land van de rijzende zon ‘pure perfectie’.

Zelf bleef Kobayashi nuchter onder het succes. Hij begreep niet dat mensen hem ook maar durfden te vergelijken met zijn voorgangers Hannawald en Stoch. “Dat zijn buitengewoon goede springers, ik ben nog lang niet van hun niveau”, zei hij met Aziatische bescheidenheid. Ook vond Kobayashi het voorbarig om hem dé favoriet te noemen voor het WK van volgende maand in het Oostenrijkse Seefeld, Tirol.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden