Six Bomb op zoek naar nieuwe fans

K-Pop | Muziek en tv-shows uit Zuid-Korea vinden veel aftrek in het buitenland, maar in China krijgen Koreaanse sterren en artiesten sinds kort geen voet meer aan de grond.

De Koreaanse popsterren blijven dansen, zingen en springen. Altijd met een strakke beat, kleurige kleding en goed ingestudeerde danspasjes in een gelikte video. Maar in China is de populariteit van deze zogeheten K-pop ineens sterk verminderd - vanwege een politieke ruzie tussen Peking en Seoul.


Zuid-Korea exporteert niet alleen telefoons, televisies en auto's. Behalve deze producten van succesvolle merken als Samsung, LG en Hyundai is ook de Koreaanse cultuur een winstgevend exportproduct, dat in steeds meer landen in Oost-Azië aanslaat. Vooral de populaire cultuur: popmuziek en televisieshows. Die twee gaan hand in hand, want de K-pop-artiesten treden op in allerlei shows.


In het Westen is bij het grote publiek alleen 'Gangnam Style' van de Koreaanse popster Psy bekend. Deze hit uit 2012 is nog altijd de best bekeken video ooit op YouTube, met bijna 2,8 miljard bezoekers. Andere K-pop-artiesten, zoals Super Junior en 2NE1, zijn in het Westen grote onbekenden. Net als F(x) met het liedje 'Electric Shock', een Nederlandse productie van Future Presidents. Deze drie producers, die onder meer voor Ali B werkten en remixes maakten voor Justin Timberlake en Beyoncé, scoorden kort voor 'Gangnam Style' een tophit in Zuid-Korea.


"Het begon via een contact in Zweden", zegt Maarten ten Hove, een van de oprichters van Future Presidents. "Die zei: misschien is K-pop iets voor jullie." Ten Hove kende het genre amper, oriënteerde zich en was onder de indruk van de kwaliteit en creativiteit. "Alles kan", zo omschrijft hij de Koreaanse instelling, als er maar een goed idee achter zit. "Er is heel goed over nagedacht, alles is onderdeel van het concept. Van de muziek tot de verpakking van de cd's, die daar nog veel worden verkocht."


Hoe omschrijft Ten Hove een typisch K-pop-liedje? "Heel ritmisch, bijna rap-achtig. Altijd up-tempo, met een catchy melodie. Met veel hooks die je aandacht vasthouden, ook al lijkt de muziek simpel. Het moet wel verrassen." Future Presidents schrijft liedjes, neemt ze op in Nederland en stuurt het resultaat dan op. In Zuid-Korea wordt er een Koreaanse tekst bij geschreven die wordt ingezongen door plaatselijke artiesten.


Ten Hove merkt dat er een verandering gaande is: de Koreaanse muzikanten zetten vaker Europese en Amerikaanse producers in. "Ze kijken naar de Verenigde Staten, maar ook naar Zweden en het Verenigd Koninkrijk." Daarmee komt de muziek dichter bij wat in het Westen populair is.


Die open houding van de Koreaanse producenten maakt succes in andere landen ook mogelijk, meent Ten Hove. Zo kan de K-pop aanslaan in landen als Japan, China, Taiwan en Zuidoost-Azië. "Onze hit 'Electric Shock' was ook een succes in de buurlanden. Maar het is van hieruit heel moeilijk om dat allemaal te volgen, omdat de websites in de lokale talen zijn." De Japanse J-pop is minder succesvol in de regio, volgens Ten Hove omdat die muziek traditioneler is - en dus minder aansluit bij de smaak in andere landen.


Nu China de markt lijkt te sluiten voor Koreaanse cultuur (zie kader) wordt succes in andere landen belangrijker. Gaat de K-pop het Westen veroveren? Ten Hove verwacht geen grote omslag, maar ziet wel mogelijkheden. "Het succes van Gangnam Style kan nog een keer voorkomen. Via Aziaten in Europa wordt de cultuur ook hier meer opgenomen. Maar als ze echt willen doorbreken, moeten de Koreanen in het Engels gaan zingen."


Zingen in een andere taal is voor veel Koreaanse artiesten een brug te ver. "CL, de zangeres van de band 2NE1 die nu een solocarrière is begonnen, zou het misschien kunnen. Zij is opgegroeid in het buitenland, spreekt goed Engels en ze heeft nu een contract met de manager van Justin Bieber en Martin Garrix."

Handelsconflict China en Zuid-Korea

Zuid-Korea heeft over China geklaagd bij de wereldhandelsorganisatie WTO. Seoul vindt dat Peking onterecht economische maatregelen heeft getroffen vanwege het opstellen van een Amerikaans raketschild in Zuid-Korea.


China zou reisorganisaties hebben bevolen om verkoop van groepsreizen te staken naar de populaire bestemming Zuid-Korea. Daarnaast zijn er in China tientallen winkels van het Zuid-Koreaanse concern Lotte gesloten.


Ook de Koreaanse cultuur lijdt onder de Chinese maatregelen. K-pop lijkt geweerd te worden van de Chinese tv, net als series en shows. Verschillende artiesten hebben optredens in China afgelast, onder anderen de sopraan Sumi Jo.


Het raketschild Thaad moet Zuid-Korea en Japan beschermen tegen aanvallen uit het communistische Noorden. Maar Peking verzet zich ertegen, want de radar van dit raketsysteem kan tot ver in China kijken.


Zuid-Korea vraagt bij de WTO om aandacht voor deze kwestie. Dat leidt mogelijk tot een officiële aanklacht. De WTO kan landen die de vrijhandel schenden sancties opleggen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden