Sinterklaas nog geen last van crisis

(ANP)

De agenda van Sinterklaas is, ondanks de financiële crisis, ook dit jaar weer bomvol. De goedheilig man, jarig op 5 december, merkt er nog niet zo veel van dat bedrijven en burgers wat angstig zijn geworden door de economische malaise die zich steeds meer begint af te tekenen.

Een rondgang langs de bedrijven waar de Sint ’geboekt’ kan worden dan wel zijn pak voor een paar uur te huren valt voor een vervanger, levert op dat de financiële crisis nog niet echt tot het werkterrein van Sinterklaas zelf is doorgedrongen.

Grote bedrijven als Sinterklaascentrale en Costuummagazijn A.T. de Wit BV merken rond hun websites juist een toename aan bedrijvigheid de laatste maanden. En dat ze meer dan in het verleden worden gegoogled. „Wat niet wil zeggen dat er ook meer besteld of geboekt gaat worden”, aldus Reinier de Wit van A.T. de Wit, de grootste en oudste leverancier in Den Haag omstreken.

„Vanuit de zakelijke markt zijn er geen afbestellingen de laatste weken. Kennelijk bezuinigen bedrijven niet op het sinterklaasfeest. Bedrijven houden hun personeel graag gemotiveerd. En Sinterklaas is een feest waarbij het hele gezin wordt betrokken. Daar tornt een werkgever niet zo snel aan. Misschien worden andere zaken eerder geschrapt. Daarnaast maken onze vaste klanten al vroeger in het jaar hun afspraken, ook de bezoeken van de sint. Dat is dit jaar niet anders geweest”, vergelijkt De Wit. „Over de particuliere markt is nog weinig te zeggen. Die sector begint pas te lopen op het moment dat Sint in Nederland is gearriveerd en de beste man is er net.”

Ook bij de Sinterklaascentrale merken ze weinig van minder animo voor een personeelsfeestje rond het traditionele feest van de sint. Het bedrijf heeft wel nieuwe initiatieven ontplooid, zoals de Pepernotenbakkerij, om het marktaandeel op peil te houden. Een prijsstijging is dit jaar niet doorgevoerd. En een vervangende sint heeft wel een hoop nodig: een jurk, koord, mantel, mijter, staf, handschoenen, ring, sinterklaasboek en een baardstel.

„Indirect merken we wel iets van de financiële crisis. Waar vroeger een of twee telefoontjes voorafgingen aan een bestelling, krijgen we mensen nu vaak vier keer aan de lijn voor er een definitieve bestelling wordt geplaatst. „Er moet wel meer geleverd worden voor het zelfde geld”, zegt René van den Eijk van Sinterklaascentrale. „Afbestellingen zijn niet aan orde, ook niet door grote bankbedrijven.

2008-11-15 ALMERE - Sinterklaas zwaait naar kinderen langs de route tijdens de aankomst zaterdag in Almere-Haven. (ANP)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden