Sinds MH17 sneller verbod om boven risicolanden te vliegen

interview | 'Luchtvaart heeft altijd te maken met beperkingen'

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA verbiedt Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen over Syrië te vliegen. Het is het zoveelste verbod na de vliegramp met de MH17 die ruim een maand geleden boven de Oekraïne uit de lucht werd geschoten. Wordt de luchtvaart erg gehinderd hierdoor?

Volgens Steven Verhagen, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), valt dat wel mee. "Ik ken geen Europese maatschappij die nog over Syrië vloog. Al eerder gaven de Amerikanen het advies dat dit niet verstandig was. Geen idee wat de reden was om nu ook nog dit verbod af te kondigen, maar voor de veiligheid is het goed. De luchtvaart heeft altijd te maken met beperkingen. Is het geen oorlog, dan is het een vulkaan of een tyfoon."

Moet iedereen dit verbod opvolgen?

"Behalve in Amerika maken in de rest van de wereld luchtvaartmaatschappijen hun eigen afweging. Dat vinden wij goed werken. Wij pleiten er wel voor dat informatie beter en sneller gedeeld wordt. Wij willen dat inlichtingendiensten dreigingsanalyses maken voor luchtvaartmaatschappijen. In Groot-Brittannië is die samenwerking er al. Dat zou in Nederland ook moeten. We moeten dat nu snel gaan regelen, voor de schok van de vliegtuigramp met de MH17 wegebt. Wapentuig wordt steeds geavanceerder en vormt een gevaar voor de burgerluchtvaart."

Voor welke maatschappijen is het lastig om Syrië te mijden?

"Voor bijvoorbeeld de KLM maakt het niet zoveel verschil. Zij vliegen daar niet. Maar voor een maatschappij als Middle East Airlines, met standplaats in het naastgelegen Beiroet, wordt het heel lastig werken zo."

Vorige maand werd ook voor Irak ontraden om er nog over te vliegen. Wat heeft dat voor consequenties?

"Dat leidt soms tot hogere kosten en langere vliegtijden. Maar op Bagdad vliegen doet al heel lang bijna niemand meer. Niemand weet wie daar welke wapens in handen heeft. Transavia had een vlucht op Erbil en is ermee gestopt. Dat over heel Irak vliegen onveilig is verklaard, is vervelend voor bijvoorbeeld Qatar Airways. Dat ligt pal onder Irak, ze zullen ver moeten omvliegen om in Europa te komen. Zij zullen daarin hun eigen afweging maken."

Over Afghanistan bijvoorbeeld, wordt nog wel gevlogen. Terwijl we weten dat daar afweergeschut genoeg staat. Hoe wordt die afweging gemaakt?

"Dat geldt ook voor Pakistan en India, waar altijd oorlogsdreiging is, maar waar we allemaal overheen vliegen naar Singapore. Belangrijk is om te kijken welke groepering welke wapens heeft. In deze gevallen zijn het officiële legers met geavanceerd wapentuig zonder terroristische doeleinden."

Had de ramp met de MH17 voorkomen kunnen worden als informatie was gedeeld?

"Dat is moeilijk te zeggen. Bij zulk groot wapentuig als waarmee het vliegtuig is neergeschoten, weten inlichtingendiensten dat het bestaat en vaak ook wie het heeft. Maar voor deze groeperingen was de inschatting mogelijk dat zij geen intentie hadden om burgervliegtuigen te raken en dat daarom erover vliegen, mits hoog, veilig genoeg was."

Gevlogen wordt er toch

Het aantal vliegtuigpassagiers groeit elk jaar. Volgens de IATA, de internationale club van luchtvaartmaatschappijen, zijn elk jaar zo'n 1,4 miljard mensen onderweg per internationale vlucht en 2 miljard per binnenlandse vlucht. Dat is ruim 9 miljoen luchtreizigers per dag. Gemiddeld zitten er elk uur van de dag en nacht dus bijna 400.000 mensen ergens in een vliegtuig. Mensen baseren de keuze voor een vlucht meestal op (de laagste) prijs. Over welk landen de vlucht gaat speelt geen rol.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden