Simplificaties over een tweede Schiphol

Verdeeldheid over de groei van de luchtvaart en de plaats van een tweede Schiphol houdt niet alleen de maatschappij verdeeld, maar ook de redactie van Trouw.

JAN SLOOTHAAK

Zo simpel is het allerminst. Er zijn nu al regelmatig klachten van mensen rondom het kleine zakenvliegveldje in Flevoland. Hoe zal dat zijn als er een wereldluchthaven ligt? Erger is dat Dekker volstrekt voorbij gaat aan de inbreuk die gemaakt wordt op de ruimtelijke structuur van Nederland. In het hart van ons land wordt in zijn optie een gigantische economische trekker gerealiseerd. Wat zijn de gevolgen? Er zullen zich enorm veel bedrijven naar die regio verplaatsen. De verkeerscongestie die zich nu rond Schiphol voordoet, zal zich naar het midden van het land verplaatsen. Op de plek van het huidige Schiphol kan dan een stad worden gerealiseerd, suggereert hij. De mensen die daar komen te wonen moeten dus gaan werken in ... Flevoland! Verkeer, verkeer en nog eens verkeer. Het voorstel betekent de zoveelste aanslag op een nog betrekkelijk schoon en rustig gebied in ons land.

De vraag is: hoe ver ga je met je te verzetten tegen dit soort ontwikkelingen? Een halt toeroepen aan elke verdere expansie, onder het motto: genoeg is genoeg? Economische groei mag je natuurlijk niet zo maar wegwimpelen. Daarvoor is de werkgelegenheid die er mee is gemoeid, veel te belangrijk.

Wat dan wel? Toch een simpel antwoord: een grens stellen aan de overlast en vervolgens zoeken naar andere oplossingen om toch de economie een kans te geven. Ook dat is natuurlijk eenvoudiger gezegd dan gedaan, maar laten we niet bij voorbaat het hoofd in de schoot leggen.

Wat betekent dat: groeien waar je geen overlast veroorzaakt? Die kans is er door in zee te bouwen. Alweer doet Dekker dit al te simplistisch af. Dat kost zoveel geld en je kunt dat beter steken in lopende projecten voor lichtere materialen voor de vliegtuigbouw en nog zo wat fraais. Als het zo makkelijk was, zou deze discussie niet nodig zijn. Zo makkelijk is het dus inderdaad niet. Boeing heeft al eens een vliegtuig ontwikkeld dat vrijwel geen geluidhinder veroorzaakt. Jammer alleen, dat het niet kon vliegen, de isolatie rond de motoren was zo zwaar dat het vliegtuig niet de lucht in was te branden. Het zou dus prachtig zijn als er zulke lichte materialen zouden bestaan dat het gewicht van die isolatie geen punt meer hoeft te zijn. Jammer alleen, dat materiaal is er niet. Komt het er? Misschien ooit. Maar het is wel wat onverstandig om dat te gaan zitten afwachten en ondertussen de autonome ontwikkelingen hun gang te laten gaan: van kwaad tot erger.

De auteur is redacteur van Trouw.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden