Simpel slepend, niet meeslepend

POP

Leonard Cohen

Popular Problems (Columbia)

**

Tachtig werd hij, afgelopen zondag, de man die in 1967 debuteerde met 'Songs of Leonard Cohen'. Destijds onopgemerkt tussen andere debutanten als The Doors en Velvet Underground. Maar vandaag zijn de rollen omgedraaid. Cohen is samen met Bob Dylan een levende legende, die terecht tot het pantheon der singer/songwriters is toegetreden. En ook al bezorgden zij dit genre traditie en toekomst, uitgevoerd in seniore setting ontstaat een nieuw verhaal. Welke stem hoort nog bij de originele artiest? Discussies rond de craquelézang van Dylan zijn inmiddels geluwd, maar Cohens laatste album roept identieke vragen op. Beluister je in zijn rasperige stem - die aan Rod McKuen en Lee Marvin ('Wandering Star') herinnert - nog wel de echte Cohen?

Met respect, deze zingzeggende dichter en zanger klinkt op 'Popular Problems' bijna onherkenbaar en allesbehalve overtuigd. Een perfecte productie plus achtergrondzangeressen als reddende engelen, camoufleren het falen van een troubadour na uiterste houdbaarheidsdatum. Op enkele uitschieters na ('Born in Chains') mist Cohen de magie van het metier dat hij zelf zo meesterlijk beheerste. Simpel slepende ('My oh My') in plaats van meeslepende songs hebben de overhand. Inderdaad, populaire problemen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden