Simpel bankieren succes in Duitsland

ING-dochter Direktbank krijgt er in Duitsland dagelijks duizenden klanten bij. Nog een overname kan het Nederlandse concern op bijna drie miljoen Duitse klanten brengen. Alsof de Duitse banken het zonder buitenlandse concurrentie niet al moeilijk genoeg hebben.

AMSTERDAM - De ING Groep heeft met direct bankieren wereldwijd een aantrekkelijke markt aangeboord. Het in Nederland doodgewone Postbank-concept -dagelijkse bankzaken afhandelen per telefoon, internet of desnoods de post, zonder dure kantoren- blijkt in veel andere landen aan te slaan. Na een start in Canada is ING Direct inmiddels ook in de VS, Australië, Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland actief. En er staan nog meer landen op stapel.

,,We bieden een eenduidig product zonder veel ingewikkelde regels'', verklaart een woordvoerster van ING de groei. ,,We beginnen altijd met sparen, tegen een aantrekkelijke rente, zonder minimum-inleg en zonder opnamekosten. Met een uitgebreide campagne maken we onze naam bekend.'' Later biedt ING Direct de klanten ook de mogelijkheid tot beleggen, lenen en het afsluiten van een hypotheek.

Duitsland is voor ING een geval apart. Het concern nam daar begin 2001 een groot aandeel in Direktbank, die al op een vergelijkbare manier bezig was. Nog geen jaar later had Direktbank, inmiddels voor zeventig procent in Nederlandse handen, 900000 klanten. Sindsdien is dat aantal nog eens verdubbeld, tot 1,8 miljoen.

De groei in Duitsland is des te opvallender omdat de spaarder daar vanouds in de watten wordt gelegd. Klanten kunnen niet alleen kiezen uit een aantal grote banken met veel filialen, zoals Deutsche Bank en Commerzbank, maar ook uit veel kleine Sparkassen, Landesbanken (waar de overheid een aandeel in heeft) en coöperatieve banken. De Duitse consument hoeft nog altijd niet ver te lopen of te rijden naar het dichtstbijzijnde kantoor.

Maar deze overbevolkte markt is een groot probleem aan het worden voor de grote commerciële banken. De kosten zijn door het uitgebreide netwerk van filialen hoger dan die van andere Europese banken. En omdat de gewone Duitse spaarder veelal bij een kleine lokale bank zit, kunnen de grote banken niet beschikken over het goedkope spaargeld, dat de Europese concurrenten wel in kas hebben.

Deze specifieke problemen verergeren de malaise waar alle banken op dit moment onder lijden. Door de economische neergang hebben veel bedrijven problemen met het terugbetalen van leningen en lucratieve zaken als beursgangen en aandelenemissies zijn er de laatste jaren al helemaal niet meer bij.

Deutsche Bank, Commerzbank, Hypovereinsbank en Dresdner Bank lijden inmiddels allemaal verlies en ontslaan medewerkers op grote schaal: gezamenlijk hebben zij vorig jaar al 30000 banen geschrapt. Daarmee maken zij, later dan veel Europese concurrenten, een pijnlijk begin met het snijden in de hoge kosten.

ING lukt het om te profiteren van de eigenaardige Duitse bankenmarkt. Door een duur kantorennet uit te sparen kan Direktbank een aardige rente bieden en toch nog winst maken. Het eenvoudige concept spreekt ook aan in deze economisch zware tijden.

Inmiddels doet in de financiële wereld het gerucht de ronde dat ING nu ook Entrium wil overnemen. Deze concurrent van Direktbank, in handen van het Italiaanse Capitalia, heeft ruim een miljoen klanten. Met de overname zou ING dus in een keer bijna drie miljoen bankklanten hebben in Duitsland en daarmee de grote banken naar de kroon steken. Commerzbank heeft 3,9 miljoen klanten, Deutsche is met 7,8 miljoen de grootste.

De woordvoerster van ING wil niets zeggen over een eventuele overname van Entrium. En ook niet over het volgende land waar ING Direct van start zal gaan. ,,Dat maken we zeker niet van te voren bekend, al was het maar omdat de concurrentie zich dan kan voorbereiden.'' Zeker is dat het een land moet zijn met een ontwikkeld banksysteem en veel internetgebruikers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden