Lampenfabrikant

Signify hoopt de crisis met minder loonkosten door te komen

null Beeld ANP
Beeld ANP

Offers van personeel en steun van verschillende overheden moeten lampenfabrikant Signify verlichting brengen tijdens de coronacrisis.

In zijn woelige tocht door de coronacrisis drijft lampengigant Signify op steun van het eigen personeel, en op die van overheden wereldwijd. De voormalige tak van Philips heeft een zeer slecht kwartaal achter de rug. Vandaar dat topman Eric Rondolat onlangs een zwaar beroep deed op al zijn 38.000 medewerkers om vrijwillig 20 procent aan uren in te leveren de komende maanden. Liefst 85 procent van alle medewerkers gaf daar gehoor aan, zei een tevreden Rondolat gisteren tijdens het presenteren van de eerste kwartaalcijfers. Dat scheelt fors aan salariskosten.

Ondertussen onderzoekt Signify mogelijkheden om gebruik te maken van loonsubsidie in de landen waarin de onderneming actief is. In Nederland gaat dat om de NOW-regeling, waarin het kabinet 90 procent van de loonkosten op zich neemt. Het is nog niet duidelijk of het bedrijf voldoet aan de vereisten daarvoor, zegt een woordvoerder. “Maar als dat zo is, dan zullen we daar zeker gebruik van maken.”

Raar is het niet de wereldleider in de lichthandel een beroep doet op wie maar wil helpen. De vraag naar producten daalt door de crisis. Bovendien kampte Signify met verstoorde productieketens vanwege lockdowns in verschillende delen van de wereld. Die cocktail zorgde voor een omzetdaling van 15,1 procent in het eerste kwartaal van 2020.

De lampenverkoop gaat niet meer vanzelf

De omzetbijdrage van het Amerikaanse dochterbedrijf Cooper Lighting Solutions is daar niet bij inbegrepen. Signify nam dat afgelopen maart officieel over. Reken je de overnames, valuta-effecten en andere organisatorische veranderingen sinds maat 2019 wél mee, dan bedraagt de omzetdaling nog maar 3,5 procent. Volgens het moederbedrijf in Eindhoven verklaart de overname van het Amerikaanse bedrijf ook deels de zeer laag uitgevallen winst vergeleken met een jaar terug: die daalde van 44 miljoen naar 27 miljoen euro.

Maar los van dit soort incidentele uitgaven gaat het sowieso niet meer vanzelf in de lampenverkoop. Die zat ook zonder coronacrisis al in mineur. Vorig jaar daalde de verkoop per kwartaal telkens tussen de 3 en 6 procent, vergeleken met datzelfde kwartaal in 2018. Nu zijn die cijfers dus nog veel lager. De consumentendivisie, voor thuisverlichting, daalde nog het minst. Maar nog altijd met 8 procent.

Rondolat en zijn financieel directeur René van Schooten konden ook goed nieuws melden aan beleggers en analisten. Ondanks de coronacrisis is inmiddels 80 procent van het bedrijf weer operationeel. En mede dankzij de loonoffers van het personeel (en van de top zelf, overigens) is de liquiditeitspositie sterk. De vrije kasstroom, de cash die een bedrijf kan gebruiken om direct nieuwe investeringen mee te doen, verdubbelde in één jaar van 55 miljoen euro naar 112 miljoen aan het eind van het eerste kwartaal. Blijkbaar stemde dat beleggers tevreden, de aandeelprijs schoot omhoog vrijdag.

Lees ook:

Weer een einde van een tijdperk: Philips stopt met huishoudelijke apparaten

Philips gaat weer een deel van zijn rijke historie verkopen. Nu zijn de huishoudelijke apparaten aan de beurt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden