Signalementen

Mariana Enriquez: Dingen die we verloren in het vuur Vert. Peter Valkenet. Atlas Contact; 268 blz. euro 21, 99


'Dirty Realism' van de Argentijnse Mariana Enriquez (1973), een remix van Edgar Allan Poe, Julio Cortázar en Shirley Jackson, vertelt de achterflap. Geheimzinnige, intense verhalen waar je niet te veel van moet prijsgeven omdat ze steunen op bizarre wendingen die niet echt kunnen en die je toch blijven bezighouden. Net als de personages, brutale meisjes vaak, die stuiten op schimmen uit het verborgen Argentijnse verleden dat bijvoorbeeld opduikt in een hotel dat vroeger een politiebureau was (Het Hotel) of in een afgelegen, onbewoond huis waar een schoolmeisje zonder arm zomaar in verdwijnt (Adele).


Stuart Evers: Het zit in de familie (Your Father Sends His Love) Vert. Hester Tollenaar en Arthur Wevers. Podium; 264 blz. euro 22,50


Familieverhalen van de Engelse Stuart Evers van wie zijn debuut 'De laatste sigaret' al in het Nederlands verscheen. In deze nieuwe verhalen gaat het om de veelal onuitgesproken band tussen ouders en kinderen. Van de vader die de belagers van zijn homoseksuele zoon tot moes slaat (Lakelands), tot de grootvader die met zijn kleindochter de stille verstandhouding opbouwt die zijn zoon afwees (These Are the Days), en de man die voordat hij de kroeg in stapt gespreksonderwerpen repteert om het met zijn beste vriend maar niet over diens dode kind te hoeven hebben (Dingen die je kunt zeggen).


Donal Ryan: Een stand van de zon (A Slaunting of the Sun) Vert. Theo Burggraaf. Koppernik; 189 blz. euro 18,50


In deze indringende verhalen van de Ier Donal Ryan maak je niet alleen kennis met 's lands populairste sport hurling (Keltisch hockey) maar ook met geloof en geweld, en door kerk en plattelandsgemeenschap opgedrongen taboes die van deze Ieren intens eenzame, onthechte zielen maken. Prachtig geschreven, neem deze passage uit het titelverhaal: "Er was een stilte in Michael, als een ruimte waar niets bestond. Een gat, zeg maar, of meer dan dat. Een vacuüm, is dat niet het woord? Een lege ruimte waar zelfs geen lucht is? Sommigen zouden zeggen dat het eenzaamheid was, het verlangen om zijn leven te delen met iemand naast zijn oudste broer."


Gerda Blees: Aan doodgaan dachten we niet Podium; 136 blz. euro 18,50


Ingetogen maar smeulende verhalen van debutante Gerda Blees die direct indruk maakt met het openingsverhaal 'Zomerkroos'. Daarin splitst ze droog en spannend een ongeluk op een zomerse middag uiteen in de kleinste handelingen die de fatale samenloop van gebeurtenissen in gang zetten. Aan de waterkant is een jongetje obsessief bezig een ping- pongballetje uit te deuken, en dan verschijnt de poldermachinist die een vastgelopen pomp weer aan de gang wil krijgen. Het gaat heel fout, in slowmotion. Na die mooi opgebouwde spanning valt het meer absurde, tweede verhaal over de doorgedraaide jonge moeder wat tegen, maar veelbelovend, deze jonge schrijfster.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden