Sieglinde is een geschenk voor God

(Trouw)

Bij de Nationale Reisopera is de druk hoog. Na de verrassende triomf vorig jaar voor ’Das Rheingold’ wil men ook van ’Die Walküre’, het tweede deel van Wagners ’Der Ring des Nibelungen’, iets bijzonders maken. Voor de rol van Sieglinde werd de Limburgse sopraan Kelly God uitgenodigd. „Ik moet oppassen dat ik niet te emotioneel word.”

Dat is nog eens met je neus in de boter vallen! Vanwege vertraging op het spoor kom ik te laat aan bij het Nationale Muziekkwartier in Enschede, waar men de derde akte van Wagners ’Die Walküre’ aan het repeteren is. Als ik voorzichtig de zaal wordt binnengeloodst is dirigent Ed Spanjaard met het Gelders Orkest en de zangers net voorbij de onstuimige en beruchte ’Walkürenritt’ aangekomen. De woedende oppergod Wotan is in aantocht om zijn lievelingsdochter Brünnhilde te straffen voor haar ongehoorzaamheid. De Walküre probeert wanhopig een veilig heenkomen voor Sieglinde te vinden. Die heeft vlak daarvóór haar net gevonden geliefde én broer Siegmund verloren en wil niet meer leven. Als Brünnhilde haar echter vertelt dat ze het kind van Siegmund in haar schoot draagt, barst Sieglinde in een soort jubelzang uit.

Die korte en hevige uitbarsting ’O hehrstes Wunder’ geldt als hét hoogtepunt van ’Die Walküre’, zo niet van de héle ’Ring des Nibelungen’. Het is een sensatie om een donkere zaal binnen te komen en dat fragment meteen over je heen te krijgen. Met samengebalde energie stromen Wagners laaiende strofen op deze ochtend uit de strot van Kelly God, de Limburgse sopraan die bij de Reisopera de rol van Sieglinde voor haar rekening neemt.

Later vertelt ze over dat moment in de opera: „’O hehrstes Wunder’ is van alle stukken in de opera het heerlijkst om te zingen. Op dat moment verheug ik me zo. Het is een geschenk dat ik deze muziek mag delen met het orkest en publiek. Maar je moet wel oppassen dat je in die scène niet al te veel door die waanzinnig mooie muziek wordt meegesleurd, dat je té emotioneel wordt.”

De 35-jarige zangeres vertelt dat haar carrière goed loopt. In 2002 viel ze enorm op toen ze vlak na haar ’met onderscheiding’ afgesloten opleiding aan het Maastrichts Conservatorium – waar ze les kreeg van de befaamde zangpedagoge Mya Besselink – de grote rol van Magda Sorel zong in de opera ’The Consul’ van Gian Carlo Menotti. In deze krant stond toen over God te lezen: ’een fantastisch gevormde stem, vol en gul met een dramatische kleuring tot in het hoogste register’. En over haar interpretatie: ’vocaal ronduit indrukwekkend en waarachtig in wanhoop en emotie’.

Het duurde acht jaar voor Kelly God weer terug was om in eigen land op te treden. Van 2004 tot 2006 was ze vast verbonden aan het operahuis van Erfurt, en daarna kreeg ze een contract voor vijf jaar bij de Opera van Hannover, waar ze nu nog steeds is. In maart vorig jaar viel ze positief op in de uitvoeringen van Verdi’s Requiem door Holland Symfonia, en in januari van dit jaar zong ze met veel succes de rol van Amelia in Verdi’s ’Un ballo in maschera’ bij de Nationale Reisopera.

„Dat mijn carrière nu ook hier op gang komt, heeft met een heleboel dingen te maken”, zegt God. „Welbeschouwd ben ik voor de rollen die ik nu zing – Amelia en Sieglinde – aan de jonge kant. Vijf jaar geleden had ik die misschien al wel kunnen zingen, maar dan weet ik niet wat de gevolgen waren geweest. Er is een ontwikkeling nodig om tot bepaalde rollen te komen. Je krijgt met de jaren meer levenservaring, en je ontwikkelt een conditie voor stem en lichaam. Het is fijn dat mensen in Nederland nu kunnen horen en lezen wat ik aan het doen ben. Het is al gauw heel abstract, zo’n carrière die zich aan het zicht onttrekt. En ja, het is jammer dat je jezelf eerst elders moet bewijzen voordat ze je hier opmerken, maar zo gaat het nou eenmaal.”

Guus Mostart, de intendant van de Nationale Reisopera, merkte Kelly God al in een vroeg stadium op toen ze meedeed aan het Cristina Deutekom Concours. Hij herinnerde zich haar toen hij een zangeres nodig had voor de rollen van Amelia en Sieglinde. Hij bood ze tegelijkertijd aan de sopraan aan. In zo’n geval heeft God altijd eerst contact met Mya Besselink, de zanglerares bij wie ze nog steeds aan kan kloppen.

„Mya zag Sieglinde meteen zitten, maar had zo haar twijfels bij de rol van Amelia. ’Bedenk wel dat het geen kattenpis is die rol’, reageerde ze. En toch was zij uiteindelijk degene die erin geloofde dat ik het aan zou kunnen. Ik vertrouw Mya blindelings, zij heeft mijn stem mee ontwikkeld. Nog elke keer als ik na een les bij haar wegga, heb ik weer wat geleerd. Zelfs op afstand, door de telefoon, kan ze mij met vocale problemen helpen. Onlangs zei ze tegen me dat mijn carrière zich precies zo ontwikkelt zoals zij het zich had voorgesteld. Samen besloten we om de door Hannover aangeboden titelrol in Beethovens ’Fidelio’ niet aan te nemen. Je moet goed weten wat je aankunt, en deze rol was nu nog een stapje te ver. In Hannover reageerden ze overigens heel goed. Ze willen me graag nog wat langer houden en dat vind ik prima. Ik zing er twintig voorstellingen per jaar en dus houd ik genoeg tijd over om rollen zoals die van Sieglinde hier aan te nemen.”

Fijn, noemt God de sfeer in Enschede bij de voorbereidingen. Het echte familiegevoel heerst er onder de meewerkenden. „Heel anders dan als je vast in dienst bent bij een operahuis. Daar werkt iedereen voor zichzelf, maar hier waar we allemaal te gast zijn, ga je met elkaar uit eten of naar de film. Heel prettig.”

Hoewel het Sieglinde-aanbod uit Enschede als eerste kwam, zong God de rol al eerder in Hannover. Vier weken zat er tussen de laatste voorstelling daar en het begin van de repetities hier.

„Ik kwam hier met een enorme Sieglinde-bagage aan, en het heeft echt wel even geduurd voordat ik de Hannover-Sieglinde kon loslaten. Ze was in Hannover een heel ander persoon, die zich liet slaan en er absoluut niet uitzag. De regisseur daar wilde het niet te romantisch hebben; zijn eerste akte was eigenlijk pure Hitchcock. Hier in de regie van Antony McDonald is plaats voor romantiek, is de liefde tussen Sieglinde en Siegmund heel puur. Met dramaturge Helen Cooper hebben we de hele tekst doorgenomen, waarbij zij zo ongeveer van elk woord de zin uitlegde. Waarom gebruikte Wagner juist deze woorden? Daar heb ik veel aan gehad. Natuurlijk heb je zelf als je een rol instudeert een beeld van het personage, maar ik probeer altijd zo blank mogelijk in een rol te stappen. En hoewel ’Die Walküre’ in Hannover ook heel mooi was, zou ik, als ik regisseur was, het zo willen doen zoals McDonald het nu hier in Enschede aanpakt.”

God wil vermijden dat ze haar nu in een hokje gaan stoppen. „Als je eenmaal Wagner hebt gezongen, dan willen ze je daar constant voor hebben. Ik hoop dat er nog veel meer Verdi op mijn pad komt, omdat dat me zo goed ligt. Toen ik me een keer niet zo lekker voelde heb ik de eerste aria uit ’Un ballo in maschera’ gezongen; het was als olie voor de keel.”

Over Sieglinde heeft God niet getwijfeld, ze vond het direct een prettige partij. „Sieglinde is een hele sterke vrouw, die veel liefde wil geven maar dat niet kwijt kan. Ze is ervan overtuigd dat iemand haar komt bevrijden. Die bevrijder komt in de persoon van Siegmund. Ineens is hij daar, woest, vol modder, maar zij weet dat hij het is, en ze is niet bang voor hem. Het gekke is dat ze wel sterk is, maar niet sterk genoeg om zelf weg te gaan. Nee, naïef vind ik haar niet. Dat Brünnhilde haar moet vertellen dat ze zwanger is van Siegmund komt gewoon omdat ze in shock is. Haar Siegmund is net vermoord door de man die bij haar thuis het zwaard in de boom heeft gestoten. Ze snapt er gewoon niets van.”

Sieglinde is het halfzusje van Brünnhilde. Zit een promotie naar die rol er in? „De eerste tien jaar zeker niet. Hoeft ook niet – de Sieglinde-rol is zó mooi. En de Siegmund hier, Michael Weinius, is van wereldklasse. Daar groei je zelf ook van.”

Sieglinde (Kelly God) en Siegmund (Michael Weinius) in 'Die Walkÿre'. (FOTO'S MARCO BORGGREVE)
(Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden