Siegfried met coupe soleil zingt voluit en kent geen vrees

Opera

Siegfried De Nederlandse Opera ****

Geen knullig vlammetje, nee, een spectaculair oplaaiend vuur waarvan de hitte tot in de zaal te voelen is. Warme voetjes voor de toeschouwers die er precies boven hangen, in de adventure seats. 'Siegfried' draait op volle toeren in het Muziektheater. Der zweiter Tag uit Wagners 'Ring des Nibelungen' is het voorlaatste deel van het vierluik en vormt de seizoensopening bij De Nederlandse Opera.

Alles is groots aangepakt in deze overweldigende enscenering die de handtekening draagt van regisseur Pierre Audi en z'n team, niet alleen het vuur in de smidse van dwerg Mime. Het decor van George Tsypin is weergaloos en in vijftien jaar niet verouderd, want zo lang is het alweer geleden dat de versgebouwde onderdelen het Muziektheater werden binnengeloodst voor de première van de eerste voorstellingsreeks van de 'Ring'. Met een machtig gebaar doorkruisen stalen, houten en doorzichtige plastic constructies elkaar tot ver achter op het toneel. Andere podiumdelen steken juist de zaal in. De zangers zitten nog net niet bij het publiek op schoot; een meesterzet om de handeling zo dichtbij te brengen - we bevinden ons ín het verhaal.

Het verhaal met held Siegfried in de hoofdrol: coupe soleil in het gevlochten haar, een stevig lijf en controle over zijn stem. Stephen Gould is een van de weinige tenoren die deze hondsmoeilijke rol op hun repertoire hebben - de productie vormt zijn debuut in de 'Ring' van het Amsterdamse operahuis. Petje af hoe hij akte na akte zingt, ontspannener, ronder (bijna naiëf, zoals zijn operaleeftijd wenst) in het begin dan tegen het einde, hier staat hij enigszins strak. Toch ook een zanger die voluit gaat en niet per se de nuance opzoekt in volume, de bewegingsregie bruut en onverschillig: het boskind kent geen vrees, zoveel is duidelijk.

Hij groeide op bij stiefvader Mime die acte de présence geeft in zijn gluiperige dwergenpak, haar op buik en rug, een topattractie in de cast. Met fronsende wenkbrauwen en zenuwachtige trekken zit Wolfgang Ablinger-Sperrhacke kiplekker in deze rol. Wat een acteerkunst en wat een zang! Dribbelend tussen hamer en aambeeld imponeert hij moeiteloos met zijn lucide venijn en de buitengewoon geschakeerde kleuring van zijn stembanden.

Brünnhilde wordt nu vertolkt door Catherine Naglestad (in deel twee nog Sieglinde, Siegfrieds moeder, een schepje boven op de incestueuze familierelaties), omdat Catherine Foster voor een Brünnhildeklusje in Bayreuth zit. Kloeke stem, Naglestad, maar minder geknipt voor deze godendochter.

Ook enige twijfel over de Wanderer, Wotan incognito: bariton Thomas Johannes Mayer schuurt zijdelings langs de klinkende macht van een oppergod. Waldvogeltje Jules Serger tuimelt, ijzingwekkend helder kwinkelerend, lenig alle kanten op en tuurt goed naar de handen van dirigent Hartmut Haenchen.

Deze heeft geen onruststokende partituur op de lessenaar met 'Siegfried', geen meedeiners als in 'Die Walküre', maar fijnzinnig materiaal met de puikste orkestrale details: muziek die vraagt om spitsvondigheid van maestro en musici.

In het Nederlands Philharmonisch Orkest - prominent aanwezig op de bühne - zou de titelheld eenzelfde vuurtje op mogen poken als hij doet om zijn toverzwaard Nothung te smeden. Onder Haenchen, die tot nu toe alle Ringvoorstellingen bij De Nederlandse Opera op zijn cv heeft staan, vormen rust, reinheid en regelmaat het grootste goed, met een bevredigend resultaat, maar er zoemen geen allesverzengende Wagnermotieven na in het hoofd.

Nog één deel voor de boeg, 'Götterdämmerung', in november van dit Wagnerjaar voordat begin 2014 de hele Ringcyclus tweemaal in zijn geheel gaat.

Nog te zien t/m 21 september in het Muziektheater, Amsterdam. dno.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden