'ShowBiz City is beter dan Disney'

ShowBiz City, het nieuwste project van Joop van den Ende, opent morgen met een première-avond officieel de deuren. Een uitgaanscentrum van 12.000 vierkante meter in Aalsmeer, waar de bezoeker het idee moet krijgen dat hij voor één avond de ster is. Veilig en geborgen, achter een draaideur in de polder.

“Ik weet het niet, hoor. Al die drukte in Aalsmeer”, zegt een wat oudere inwoonster tegen de taxichauffeur. “Meneer Van den Ende zei dat er uitbreiding van de studioruimte nodig was, maar dan stampt hij opeens een pretpark uit de grond.”

“Mevrouwtje, moet u eens luisteren”, zegt de chauffeur kalm. “Hij heeft er een hele parkeergarage naast gebouwd, dus met de overlast zal het wel meevallen. Die man is gewoon steengoed. Als je ziet wat hij eigenhandig in korte tijd heeft opgezet, dan kun je alleen maar bewondering hebben. Mijn smaak is het niet, maar er zijn genoeg mensen die er van smullen. Simpel zat.”

De bewondering van de taxichauffeur is begrijpelijk. Ruim een jaar geleden begon Joop van den Ende Productions met de bouw van een soort Universal Studios in de polder, direct naast zijn bestaande studiocomplex. Een jaar later wapperen de vlaggen voor het gebouw van ShowBiz City, waarin twee verdiepingen zijn volgestouwd met kroegen, restaurants, een disco en een showtheater. Over smaak valt niet te twisten, maar bewondering is op z'n plaats.

Van den Ende weet wat het volk wil, en dat geeft hij dan ook. De mensen willen een compacte, veilige stad. Een paar passen lopen van de ene naar de andere kroeg, zonder te worden lastiggevallen door bedelende junks. Zonder poep aan de schoenen. Uitgaan anno 1997. Een grote hal in de polder, waar je met een bus of auto tot vlak voor de ingang rijdt, en dan veilig een avondje kunt stappen.

Comedy Club, Broadway Theater, Big Apple Mega Disco, Rock 'n Roll Corner, Musical Café, Goede Tijden, Slechte Tijden-galerij, 't Is hier Fantastisch-kroeg of The Grand Piano Bar. Alles aangekleed in all American style, on-Nederlands. Maar met een oer-Hollands thema. De glitter- en glamourwereld van Aalsmeer, met Nederlandse sterren en bezoekers die kunnen dromen over een carrière in de showbiz.

“Mensen kunnen meespelen in Goede Tijden, Slechte Tijden”, zegt directeur Jos de Moel. “Iedereen kan een scène naspelen met echte acteurs uit die serie. Er zijn professionele regisseurs die de boel runnen. Als iemand echt goed is, dan bestaat de kans dat hij of zij ook daadwerkelijk doorbreekt.”

Dat is de grote lokker van ShowBiz City. Joop van den Ende weet als geen ander dat Nederlanders onder die schminklaag van nuchterheid dromers zijn. Illusies verkopen, dat lukt hem al jaren. ShowBiz City als station tussen anonimiteit en een glansrijke carrière als bekende Nederlander. In de Comedy Bar treden de beste kandidaten uit Moppentoppers op, terwijl Soundmix-talenten hun zangcapaciteiten mogen uitproberen in het Musical Café.

De camera's zoemen, de studio van Radio Noordzee Nationaal is beschikbaar om de gasten hun talent als dj te laten testen, maar de satellietschotels en antennes zenden niets door. Ster zijn voor één avond, à raison van 60 gulden op woensdag, donderdag en zondag. Op vrijdag en zaterdag wordt daar een tientje bovenop gedaan.

Dan ben je binnen, in een entree die het midden houdt tussen een casino, bioscoop, hotellobby en discotheek. De gulden is gedegradeerd tot een waardeloos betaalmiddel, de munteenheid in Aalsmeer is de Showbiz Dollar. Futuristische apparaten hoesten de lokale munt op, tegen betaling van drie gulden per stuk. Die dollars zijn hard nodig, want drankjes en hapjes zijn voor eigen rekening, ondanks de forse entreeprijzen. “Maar je kunt op het einde van de avond wel gewoon de overgebleven dollars terugwisselen”, zegt De Moel geruststellend.

Voordat het zover is wordt er alles aan gedaan om te zorgen dat er geen muntje overblijft. Onder het motto funshopping zijn de twee etages van ShowwBiz City vergeven van de winkeltjes met prullaria, t-shirts, sjaaltjes, verrekijkers, kalenders, broekriemen, badjassen en andere gadgets, voorzien van Showbiz City-, Goudkust- of GTST-logo.

“We zijn nu eenmaal een commercieel bedrijf”, realiseert De Moel zich. “Wij moeten het niet hebben van de characters (tekenfilmfiguren, red.), zoals Disney. Wij promoten formules, producten. Dan werk je bijna uitsluitend met logo's. Dat vereist een heel andere aanpak dan de merchandising van bijvoorbeeld Mickey Mouse of Batman.”

Die aanpak staat als een huis. De aankleding van Showbiz City is geheel afgestemd op de wereld van Joop van den Ende. Veel spiegels, glimmend marmer, 120 beeldschermen, immer lachende hostessen en bewakingsmensen (met sheriff-ster), grote foto's van GTST-sterren en overal wassen beelden. De Moel: “De aankleding is top. We hebben het natuurlijk deels van de Amerikanen afgekeken, die zijn poepgoed. Maar eigenlijk durf ik nu wel te zeggen: wij zijn beter dan Disney.”

Als die boude uitspraak aan de lachende gezichten van de bezoekers moet worden getoetst, dan komt ShowBiz City inderdaad aardig in de buurt. Werkelijk iedereen loopt lachend rond, heeft plezier, vermaakt zich. “Daar gaat het om. Daar ben je al die tijd als een gek voor aan het werk.”

“Dat er in de week voor de première alleen personeelsleden en andere betrokkenen rondlopen die het naar hun zin hebben, zegt genoeg. Die zijn juist extra kritisch”, zegt De Moel, terwijl hij met een big smile tussen het publiek wandelt.

Hij is eigenlijk een beetje Joop van den Ende, net zoals iedereen die voor de goeroe van de Nederlandse showbiz werkt. Ook De Moel loop constant kabels recht te trekken, snelt weg als de afzuigkap van het hotdog-restaurant niet afdoende blijkt te werken of regelt nog snel even de lichtsterkte in de Backstage Bar.

Karin Meurs, uitvoerend producente en verantwoordelijk voor het entertainment, onderstreept de sterke rol van Van den Ende. “Hij weet iedereen op een andere manier te bespelen.” Zo zorgt hij er voor dat iedere werknemer precies weet hoe Joop het wil hebben. “Maar ik heb nooit het gevoel dat ik mezelf geweld aandoe”, zegt Meurs. “Hij is absoluut geen dictator. Hij heeft gewoon bijna altijd gelijk.”

Het gelijk van ShowBiz City moet voorlopig nog bewezen worden. De formule staat. Aan de finesses moet nog worden gesleuteld. Het razendsnelle tempo waarmee het uitgaanscentrum uit de grond is gestampt, zorgt tevens voor een gebrek aan structuur in de organisatie. Meurs: “Keihard werken, dat is het. Maar door de grote haast doe je soms dingen dubbel, of zie je iets over het hoofd. Maar we hebben elke dag een evaluatie met Joop, zodat nu de puntjes op de i gezet kunnen worden.”

Het publiek is in ieder geval enthousiast. Tijdens de Broadwayshow, met Amerikaanse rock 'n roll, Amerikaanse tapdansers en Amerikaanse enscenering, reageert de zaal van 900 mensen met groot applaus op ieder kunstje. Directeur De Moel probeert in een hoekje wat mee te tappen. “Dit is echt top.”

Zoals alles top is in ShowBiz City. Strippers of karaoke, het maakt niet uit. Een oppervlakte van 12.000 vierkante meter, veilig weggestopt achter een grote draaideur. Stappen met alle voorzieningen van de stad, maar zonder alle ongemakken, zo luidt een van de reclamezinnen. “Dat betekent echt niet dat we inspelen op de angsten van burgers. We bieden ze gewoon de mogelijkheid van alles onder een dak”, zegt voorlichter René 't Sas.

“Het grote publiek wil dit zo”, denkt Karin Meurs. “Wij richten ons daar dan ook op, en daar is niets mis mee. Velen die kritiek hebben op onze aanpak gaan voorbij aan het feit dat we alles met veel liefde en zorg in elkaar zetten. Dat straalt ShowBiz City ook uit. On-Nederlands, maar Joop pakt wel gewoon de stofzuiger of sjouwt met paaltjes. Wij zijn echt gewone mensen.”

Gewone mensen werken zich uit de naad voor een gewoon publiek. Een publiek dat in de GTST-galerij kan stemmen op vroegere acteurs uit die serie. Degene met de meeste stemmen wordt serieus gevraagd voor een comeback. Democratie in de polder, en als het werkt lijkt het erop dat Isa Hoes (Miriam in de serie) binnenkort weer in haar oude rol zal vervallen.

Het publiek is interactief bezig. Al die interactiviteit is met elkaar verbonden door de Ron Brandstederbrug of het André van Duinplein. Wat dat betreft weer een afspiegeling van de huidige situatie in showbizland, want het steegje met toiletten is vernoemd naar Hans van der Togt.

“Daar zijn al de nodige grappen over gemaakt”, lacht directeur De Moel besmuikt, waarna hij verder wandelt. “Wat loopt dat goed, echt top”, mompelt hij in het voorbijgaan van een redelijk bezet fastfood-restaurantje.

Het geeft De Moel een kick, net als de andere medewerkers van de staf. Door de korte aanlooptijd is er als een gek gewerkt, met nog net genoeg speelruimte om te ademen. “Zenuwachtig voor zondag ben ik dan ook niet. Ik... nee wij zijn moe. Doodmoe. Het concept staat, dus daar maak ik me niet meer zo druk om. De organisatie wordt steeds minder zichtbaar.”

Ook Karin Meurs snakt naar vakantie. “Maar ja, het is een neverending story. Je moet nu al weer gaan denken aan volgend jaar, als je de programma's moet gaan vernieuwen. Het is nu eenmaal zo. Je moet er op een bepaalde manier helemaal in op kunnen gaan, anders trek je het niet. Het is toch vooral veel avondwerk.”

Jos de Moel maakt intussen een rekesommetje van het potentieel aan bezoekers. Als je alle kijkers naar soaps bij elkaar optelt, en deelt door het geschatte aantal van 2000 bezoekers per avond, dan zitten we de komende vijf jaar gebeiteld. En dan is iedereen nog maar één keer geweest.''

De som geeft de werkelijkheid wel iets te eenvoudig weer. Zestig à zeventig gulden is een hoop geld voor een kaartje. De folder vermeldt dan wel dat er 30 gratis attracties zijn te bezoeken, maar er zitten wat haken en ogen aan. Zo kost een tv- of radio-opname geld. Ook het reserveren van een plaatsje in het Broadway Theater kost vijf gulden per persoon.

Neem daarbij het betaald parkeren, een menu van veertig gulden per persoon, en de drankjes in één van de kroegen, bestaande uit NOB-decors. Zoals de liefde van de Van den Ende-medewerkers voor het bedrijf onvoorwaardelijk is, zo kan de consument wel eens hondstrouw zijn aan zijn portemonnee.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden