SFEQ maakt bliksemcarriere Amsterdamse formatie gaat met subsidie van WVC langdurig naar de VS JAZZ

Nog in Utrecht (Vredenburg, 14/10), Rotterdam (Thelonious, 16/10, Dizzy 30/11)), Venlo (Perron 55, 23/10), Garnwerd (Kerk, 24/10), Tilburg (Paradox, 28/10), Amstelveen (ACC, 18/11), Gemert (Bunker, 19/11), Zoetermeer (Stadstheater, 20/11) en Zeist (Peppel, 3/12).

KEES POLLING

Het gaat goed met de Amsterdamse formatie SFEQ (San Francisco Earth Quake). Volgende maand verschijnt de tweede cd 'Low impact, high energy', begin volgend jaar gevolgd door een lang verblijf in de Verenigde Staten, dankzij een groepsstudiebeurs van WVC - een unicum, aangezien die beurzen doorgaans bestemd zijn voor individuen. Daaraan voorafgaande geeft de groep een fiks aantal concerten in eigen land en in Duitsland. In Parker's toonden de musici zich perfect ingespeeld. Geen wonder, want ze speelden er als afsluiting van de voorlaatste voorronde van de door Heineken ingestelde Crossover Award (de finales zijn 25 en 26 september in het Casino in Den Bosch).

In feite maakt SFEQ een bliksemcarriere. Twee jaar geleden won de groep - toen nog een kwartet - een amateur-concours in Leeuwarden en een jaar later maakte ze de overal bejubelde cd 'Rumble'. Het was dan ook niet vreemd dat er in Parker's een schier onoverbrugbare kloof bleek te bestaan tussen de optredende amateurs en het uiterst professionele SFEQ.

Wat het groepsgeluid van SFEQ bijzonder maakt, is de soepele, als vanzelfsprekend gepresenteerde integratie van elementen uit allerlei muzikale stijlen, op basis van een eigenzinnige visie op jazz en fusion. Met name de aanwezigheid van het vijfde groepslid, scratcher Git Hiper, zorgt voor een hoge actualiteitswaarde. Zelfs de John-Coltrane-klassieker 'Big Nick' klonk mede daardoor alsof die voor SFEQ geschreven was.

Zorgt Hiper met zijn scratches voor opzwepende impulsen, de belangrijkste solisten in de groep zijn gitarist Francois van Bemmel en alt- en sopraansaxofonist Bart Sur. Van het nogal zijige spel dat Van Bemmel eerder etaleerde, is weinig over gebleven. In zijn solo's durft hij nu meer de diepte in te gaan met robuuste akkoorden en felle accenten. Ook Sur is enorm gegroeid. Vooral op alt heeft hij een fraaie klank ontwikkeld, waarmee hij het kan opnemen tegen de gevestigde cracks.

Basgitarist Peter Bergman, drummer Stefan Kruger en scratcher Git Hiper vormden een voortdurend stimulerende ritmesectie. Bergman gaf een mooie solo in 'Square' en Kruger en Hiper boden knap tegen elkaar op in het op de solo 'Tribal Message' van de Amerikaanse meesterdrummer Philly Joe Jones gebaseerde 'Tribal Mess'. Een goed voorbeeld van hoe SFEQ de jazztraditie blijvend actualiseert.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden