Sex and the City: the Movie / Is dit nu dat frivole feminisme?

Eindelijk: Ze Moevie. We waren er al een tijdje zoet mee. Zo’n ’movie’ zet alle ’closure’ weer op losse schroeven tenslotte. Geruchten deden de ronde. Spanning werd opgebouwd.

Trouwjurk op internet. Gaat Carrie trouwen? Verhuizen? Dood? Waaraan dan?

Ik weet het nu, maar ik mag het niet verklappen. Een troost is misschien dat u het ook al weet. De ’fabulous four’, ofwel Carrie, Miranda, Charlotte & Samantha, gaan trouwens, worden zwanger, verhuizen, scheiden en trouwen weer, precies zoals in de meer dan honderd afleveringen hiervoor, alleen duurt deze aflevering langer en zit er minder grootsteedse seks in dan je in een ’movie’ van ’Sex and the City’ zou verwachten.

Wel zijn er grappen over seks. Samantha koopt een hunkerend hondje dat ieder kussen berijdt; haar verwaten vrijer Steve verbergt een juweel in zijn onderbroek; en wanneer Samantha Miranda’s door de combi van zorg en werk verwaarloosde bikinilijn ziet merkt ze op dat als Miranda haar bos zo laat groeien, ze het ding niet eens meer zal kunnen vinden!

Wie de serie heeft gemist, zit bij ’The Movie’ toch een beetje vreemd te kijken. Jaren van frustratie, falende conceptie en chemotherapie doemen op, maar ja, die heb je dus gemist en dan zijn de reacties in deze epiloog wat onthutsend. Mannen worden ferm het huis uitgezet en dan eindeloos (tweeënhalf uur!) beweend. Dit was toch dat frivole feminisme? Dat je je bevrijdt en ondertussen gretig experimenteert met mannen en manolo’s?

De knipoog schijnt verdwenen in tuttige filosofietjes over huwelijkstrouw en huurtassen. Het is dat in Samantha af en toe nog de schim van Patsy uit ’Absolutely Fabulous’ opduikt, dat krikt de zaak weer een beetje op, maar ijdelheid wint het ruim van schaamteloosheid. Een frisse Jennifer Hudson draaft op als Carrie Bradshaws nieuwe assistente om ook weer een nieuwe doelgroep aan te boren, maar die rol is van een hoog ’Oom Tom’ gehalte.

En gaan we ons dood lachen om Charlotte die na een slokje Mexicaans water haar darmen niet meer onder controle heeft? De enige echte leuke oneliner komt van Candice Bergen, die Carrie waarschuwt dat veertig de uiterste deadline is voor een trouwmodereportage. Daarna speelt onherroepelijk een Diane Arbus-subtekst op.

Rest die trouwjurk. In ’Pretty Woman’ montage van Oscar de la Renta naar Vera Wang en Vivienne Westwood. Persoonlijk heb ik aan Sarah Jessica Parker nooit heel veel aan gevonden; te veel baretjes. In de Westwood lijkt ze nog het meest op Evita Perron; da’s dan wel weer treffend; ook zo’n maffe mix van feminisme en regressie.

Wie de serie heeft gemist, zit bij de film raar te kijken

(Regie: Michael Patrick King. Met Sarah Jessica Parker, Cynthia Nixon, Kim Catrall & Kristin Davis. In 108 bioscopen)

Bekijk trailer

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden