Serieus en het stadium van kindster voorbij

Dozen met gratis designerkleding - de vloek van elke Hollywoodster - stuurt ze ongeopend door naar de lokale daklozenopvang. Speciaal naar Cannes vliegen om over de rode loper te paraderen doet ze niet, ook al zijn sommige van haar collega's wel bereid dat offer te brengen. En als ze met haar ogen zou mogen knipperen en op elke willekeurige plek zou mogen ontwaken, dan zou het 16de eeuws Engeland onder Elizabeth zijn. "Of in Frankrijk of zoiets. Of in Italië tijdens de Renaissance."

In 'The 5th Wave' moet Chloë Grace Moretz deze week ontsnappen aan vijf golven aliens, maar de achttienjarige actrice draait er haar hand niet voor om. In haar korte carrière heeft ze al aardig wat tegenstanders verslagen. Geïnspireerd door haar broer die zich had aangemeld voor een acteeropleiding, verscheen Grace Moretz vanaf 2002 op audities. Drie jaar later volgden haar eerste vijf filmrollen, waaronder een in 'The Amityville Horror'. Inmiddels speelde ze de kleine vampier in de Amerikaanse remake van 'Let the Right One in', de waanzinnige Carrie in de remake van de klassieke Stephen King-verfilming en werkte ze met Tim Burton en Martin Scorsese. Aan haar broer had de filmwereld minder behoefte. Hij is tegenwoordig samen met Chloë's moeder haar vaste begeleider.

Wie schrijft over kindsterren zal vaak ergens moeten melden dat een aanvankelijk veelbelovende carrière plotseling ten einde liep. Meestal ergens halverwege de middelbare school, het moment waarop de acteur niet langer schattig en dus niet langer bank-able, oftewel lucratief, is. De lijst met gevallen kindsterren is lang.

Maar anders dan bij, laten we zeggen, 'Home Alone'-ster Macaulay Culkin, is Chloë Grace Moretz' cv lang en divers. Ze vocht niet alleen tegen aliens maar samen met Juliette Binoche en Kirsten Stewart ook tegen het spook van de uitgerangeerde actrice in het nog steeds ondergewaardeerde 'Clouds of Sils Maria'. Ook al maakte ze haar grote doorbraak met de superheldenparodie 'Kick-Ass', de jonge Amerikaanse wisselt lichte rollen af met zware, komische met ernstige, onderkoelde met over-the-top, daarbij ongetwijfeld strategisch bijgestaan door haar moeder en broer. Want als een ding heilig is voor een acteur, dan is dat het vergro ten van zijn range, zijn bereik: dat wil zeggen, het soort rollen en de emotionele expressie die daarbij hoort.

In interviews verklaart ze bloedserieus te zijn over haar werk. Maar het is moeilijk te zeggen of Grace Moretz niet precies zegt wat ze moet zeggen om in de schijnwerpers te blijven. Acteurs zijn daar nou eenmaal goed in. Toch lijkt haar pleidooi voor de rechten van lesbiënnes, homo's en biseksuelen waarachtig. Opgegroeid met twee homoseksuele broers vroeg ze zich onlangs publiekelijk af waarom mensen voor hun geaardheid uit moeten komen? "Waarom moeten we zeggen in wie we geïnteresseerd zijn. Waarom wil onze samenleving dat van iedereen weten? Die vraag zou helemaal niet gesteld moeten worden."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden