Sensatie! En hup, naar een nieuwe hype

Museum of the Image in Breda toont op een muur internethypes. 'Iedereen tweette #Kony2012, maar niemand deed daadwerkelijk iets.'

Van Kim Kardashians blote billen tot superfoods en van internetfilm 'Kony 2012' tot 'Je Suis Charlie'. Hoe serieus of grappig ook, het zijn hypes waar het internet en social media vol mee staan. In het Museum of the Image in Breda is nu een tentoonstelling over dit moderne begrip te zien.

Een muur van meer dan zestig meter lang is beplakt met de meest uiteenlopende hypes van de afgelopen tien jaar. Het is net een behang van momenten die tot nu toe alleen op beeldschermen te zien waren. Uitgeprint en tentoongesteld. "Het zijn beelden die onze kortstondige aandacht hebben getrokken. We keken er uit sensatie naar, een gevoel nieuwsgierigheid. En omdat het zoveel tijd uit ons leven opeist, hebben wij er een tentoonstelling van gemaakt", legt curator Ward Janssen uit.

Naast de grappige beelden van de selfie die met beroemde acteurs genomen werd op de Oscars, zijn er ook beelden van bewustwording. Zoals twee homoseksuele broers die op YouTube uit de kast komen en daarmee kinderen stimuleren hetzelfde te doen. "In totaal zijn er 72 hypes op de muur te zien. Maar het gaat niet alleen om de grap van het moment. Het is ook kritisch bedoeld, om eens stil te staan bij wat je allemaal ziet en hoort. Een hype vervliegt na een paar dagen weer, het draagt niks wezenlijks bij aan de cultuur."

Al zijn er genoeg hypes die dat wel hebben geprobeerd. Zoals Kony 2012, waarbij oorlogsmisdadiger en kindsoldaatronselaar Joseph Kony een ware internethype werd na een documentaire over zijn daden. "Dat is een voorbeeld van een slechte hype, in de zin van: het had niet het gewenste effect. Iedereen tweette #Kony2012, maar niemand deed daadwerkelijk iets. De maker van de documentaire is door de aandacht volledig doorgedraaid. Dat is de andere kant van hypes", zegt Janssen.

Ook aan The Dress, de blauw-zwart of wit-gouden jurk die afgelopen jaar opeens overal te zien was, heeft de maakster niets goeds overgehouden. "De maakster van die jurk kreeg zoveel vragen over de jurk dat ze overspannen raakte. Ze voelde zich misbruikt door de wereld, omdat het haar verder niets opleverde. Dat is wat we ook proberen te laten zien met andere onderdelen in de tentoonstelling. Een hype is misschien vluchtig, maar er zit wel een verhaal achter."

Een andere muur van het museum is beplakt met feiten over social media en het gebruik daarvan. Zo worden er dagelijks 200 miljoen foto's op Facebook gezet. De tentoonstelling zou bewustwording moeten oproepen. Want een paar plaatjes op de telefoon liken, is niets wereldschokkends. Maar diezelfde plaatjes honderd keer uitvergroot en naast elkaar geplakt zien, is een ander verhaal. "De muur is een grote Facebook-wall geworden. Het is een mozaïek van leeservaringen", zegt ontwerper van de muur Niels Schrader.

De tentoonstelling over internethypes is nog tot 13 maart 2016 te zien in het Museum of the Image in Breda.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden