Examenrubriek

Sem van der Ree (17) vindt het maar raar dat je met een vier het gymnasium kunt halen

Sem van der Ree.

Tijdens de eindexamens volgt Trouw leerlingen in de Amsterdamse Bijlmer en de Achterhoek. Iedere dag blikken een scholier en een bekende(re) Nederlander terug op hun examen. Gisteren deed het vwo examen Latijn en classicus Fik Meijer herinnert zich zijn examen nog goed.

Sem van der Ree (17), Baudartius College, Zutphen, vwo Latijn

“Ik ben geen kei in Latijn, maar het examen ging best goed. Ik heb nu zes jaar Latijn gehad. Aan het begin ging het heel makkelijk, maar na een tijdje bouw je steeds voort op oude kennis. Dus als je bepaalde dingen niet hebt geleerd, ga je achterlopen. 

“Het examen was opgedeeld in twee delen: tekstvragen en vertalen. De auteur was Ovidius. We lazen stukken uit de Metamorfosen, zoals verhalen over Narcissus, en Apollo en Daphne. Ik had me niet supergoed voorbereid, maar ik had veel marge. Ik stond een 5,8. In het ergste geval zou ik een heel laag cijfer kunnen halen en dan sta ik alsnog een vier op mijn eindlijst. Het is raar dat je daarmee gymnasium kunt halen, haha. Maar zo stelde ik mezelf gerust. 

“Ik doe best wel veel naast school, dus soms schiet het leren er een beetje bij in. Ik zit in de medezeggenschapsraad en ben bezig met mijn baan voor volgend jaar. In Zutphen is een krimp van 33 procent. Er zijn nu vijf middelbare scholen, dat worden er minder. Ik word volgend jaar assistent-schoolleider van een nieuwe school. Daar heb ik heel veel zin in.”

‘Het ging me makkelijk af’

Fik Meijer (76), schrijver en classicus. Bonaventuracollege Leiden. Gymnasium. Eindcijfer Latijn: 8, 8, 9.

Fik Meijer. Beeld Maartje Geels

Ik deed eindexamen in 1960, lang geleden. Maar ik kan het me nog goed herinneren. Ik zat op het Leidse Bonaventuracollege, toen nog een jongensschool. Ik kreeg daar les van mijn eigen vader. Hij gaf geschiedenis. Tijdens het eindexamen geschiedenis overhoorde een rijksgecommitteerde mij, uit angst voor belangenverstrengeling. Mijn vader was zeer principieel.

“Mijn vader heeft zich eigenlijk nooit bemoeid met mijn school en eindexamen, hij was er altijd vrij rustig onder. Het ging me ook makkelijk af. Mijn broer die arts wilde worden en een bètapakket had, vergde meer begeleiding.

“Zelf heb ik tot de vijfde klas ook bèta gedaan, maar dat viel toch tegen vanwege de wiskunde. Toen ben ik over gestapt. We kregen destijds acht uur per week Grieks en Latijn, dat is nu teruggebracht naar vier uur weet ik van mijn kleinkinderen. Ik deed eindexamen in drie auteurs: Tacitus, Vergilius en Livius. Over de laatste twee kreeg ik een mondeling, de eerste was een vertaalopdracht.

“Ik was goed in klassieke talen en ging het vervolgens studeren. Maar ik moet achteraf wel concluderen dat het geen opleiding is waarin de banen voor het oprapen liggen. Er zijn twee smaken: leraar worden of werken bij de universiteit. Maar het leraarschap is niet voor iedereen weggelegd en het is moeilijk om ertussen te komen op de universiteit.

“Na mijn kandidaats (de huidige bachelor, red.), werd ik aangesteld op mijn oude school om acht uur per week les te geven. Dat heb ik een aantal jaar gedaan, vervolgens ben ik naar de universiteit gegaan. Het vak is in de loop van de tijd enorm veranderd. Toen ik examen deed ging het om vertalen, nu wordt het vak veel meer in een historische context geplaatst.”

Lees ook de vorige aflevering in onze eindexamenrubriek en kijk ook hoe goed u de eindexamens zou doen bij de dagelijks aangevulde eindexamenquiz.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden