Opinie

Seksuele voorlichting: thuis of op school?

In de strijd tegen Aids wil Premier Balkenende dat er meer aandacht komt voor seksuele voorlichting op scholen. Volgens hem zorgt voorlichting voor meer verantwoordelijkheidsgevoel bij jonge mensen. Balkenende zei dat zondag in een toespraak in Helsinki, waar allerlei regeringsleiders bijelkaar zijn om te praten over Aids. ANP Photo Beeld
In de strijd tegen Aids wil Premier Balkenende dat er meer aandacht komt voor seksuele voorlichting op scholen. Volgens hem zorgt voorlichting voor meer verantwoordelijkheidsgevoel bij jonge mensen. Balkenende zei dat zondag in een toespraak in Helsinki, waar allerlei regeringsleiders bijelkaar zijn om te praten over Aids. ANP Photo

Op zich is het wel duidelijk dat de school naast thuis een opvoedende rol heeft. De vraag is waarbij en hoe? De grenzen zijn wel eens duidelijker geweest. Er waren onderwerpen die aan de school toebehoorden en waar ouders de deskundigheid en het advies van scholen volgden. Rekenen bijvoorbeeld of leren lezen.

Ongemerkt hebben ouders zich dit domein eigen gemaakt. In hun enthousiasme om de talenten van hun kind te ontwikkelen, zijn ouders hun kleuters de eerste beginselen van lezen en rekenen bij gaan brengen. De commercie geniet van de nieuwe markt die zich ontvouwt en komt met het ene na het andere educatieve speeltje.

De ouders zien met verbazing en trots de vorderingen van hun kinderen aan. Het onderwijs voelt zich gedwongen mee te gaan. De voorschoolse opvang wordt voorschoolse educatie. Een goede ontwikkeling? Niet zonder voorbehoud.

Kinderen zijn bereid te doen wat volwassenen van ze vragen. Ze zijn als baby bereid hun tong uit te steken als de volwassene hen dat voordoet, gretig als baby’s zijn naar contact met de mensen om hen heen. Het is dus niet zo moeilijk om dingen in kinderen te ontwikkelen, maar als het moeite kost leerde Vygotsky ons al, dan waren ze er nog niet aan toe.

Erg? Natuurlijk. Want als je het ene ontwikkelt, weet je niet wat je daardoor wegdrukt in ontwikkeling. De school moet zich misschien wel meer doen gelden.

Aan de andere kant van het spectrum school-ouders-opvoeding ligt misschien seksualiteit. Een groepje toneelspelers trekt langs scholen: zulke korte rokjes, dan vragen ze erom! We zijn er al lang van overtuigd dat seksualiteit op school gedoceerd moet worden.

In de jaren zestig werd alom seksuele voorlichting op school gepredikt, maar het werd in de praktijk niet of nauwelijks uitgevoerd. Waarom? Ouders vonden dat school er iets mee moest; school gaf aan dat de ouders niet wilden dat de school er iets aan deed. Dubbele moraal! Waarom? Seksualiteit is misschien wel het onderwerp dat mensen het meest lastig vinden om eerlijk over te zijn.

Waarschijnlijk is dat een deel van de verklaring dat ouders zich niet zo goed raad weten met seksuele vorming. Het blijkt een persoonlijk en gevoelig onderwerp. Ouders willen wel seksuele voorlichting op school, maar dan wel eerlijk. Zolang dat niet duidelijk is, dan maar niet.

Kinderen weten dat ze het niet zo gemakkelijk bij ouders kunnen halen. Het idee trouwens dat hun ouders seks hebben, komt hen vaak weerzinwekkend voor. Kinderen van nu kunnen hun toevlucht nemen tot internet, maar of dat nu zo betrouwbaar is als het gaat om seksuele voorlichting...

Ouders en school zouden het onderwerp als een gezamenlijk opvoedkundig onderwerp voor school en thuis moeten ontwikkelen, met ieder zijn speciale accent. Het wiel moet hier echt nog uitgevonden worden, en dan wel samen graag!

Martine Delfos (1947) is biopsycholoog. Meer informatie over haar werk is te vinden op www.mdelfos.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden