Review

Seks zonder glamour in Gouden Beer-winnaar

De film die afgelopen zondagavond op het filmfestival van Berlijn werd bekroond met de Gouden Beer, laat zich het best omschrijven als een hedendaagse variant op 'Last Tango in Paris' (1972), de roemruchte film van Bertolucci over de stormachtige affaire tussen een jonge Parisienne (Maria Schneider) en een Amerikaanse weduwnaar in Parijs (Marlon Brando). De controverse spitste zich begin jaren zeventig toe op de vele expliciete seksscènes. De lichamelijke liefde werd bruut en anoniem bedreven, en het was met name de animale passie tussen de twee onbekenden die voor een schok zorgde.

In het dertig jaar later verschijnende 'Intimacy' van de Franse scenarioschrijver en regisseur Patrice Chéreau (eerder verantwoordelijk voor het meeslepende kostuumdrama 'La reine Margot') zijn de omstandigheden vrijwel identiek. Een jonge barkeeper (de Engelse acteur Mark Rylance) die zojuist zijn vrouw en twee kinderen heeft verlaten, krijgt in een afgeleefd huis in Londen elke woensdag bezoek van een jonge, onbekende vrouw (de Nieuw-Zeelandse actrice Kerry Fox). Zonder zich aan elkaar voor te stellen of een woord met elkaar te wisselen, dalen ze af in een donker rommelhok, waar hun naakte lijven zich haastig verstrengelen. Opnieuw is er de pure, animale passie die, anders dan in Bertolucci's film, bijna documentair in beeld is gebracht.

Anders dan 'Last Tango in Paris' en ook anders dan het meer recente 'Shabondama Elegy' van Ian Kerkhof en 'Romance' van Catherine Breillat (beide typische arthouse-films waarin naast professionele acteurs ook porno-acteurs optraden) voert 'Intimacy' zijn hoofdpersonen op als mensen van vlees en bloed. Barkeeper Jay is geen Marlon Brando en theateractrice Claire is geen bloedmooie Maria Schneider. Het op een roman en een kort verhaal van de Britse schrijver Hanif Kureishi gebaseerde script speelt in het Londen van nu, met mensen die we op elke hoek van de straat tegen het lijf kunnen lopen. De animale passie in 'Intimacy' wordt levensecht en zonder enige glamour gebracht, en in vergelijking met bovengenoemde films is dat op zijn minst een kleine verademing.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden