Voorlichting

Seks en love, dat is ook aandacht en vertrouwen

Op het Montessori College krijgen in de tweede klas leerlingen achttien lesuren seksuele voorlichting. Beeld Maartje Geels

Als je verliefd bent, hoe moet je iemand dan versieren? De vijftien leerlingen van de internationale schakelklas van het Montessori College Oost in Amsterdam hebben genoeg ideeën.

Je moet het meisje aandacht geven, weet een van de jongens, of haar foto's liken op Instagram. Gewoon meteen zeggen dat je hem leuk vindt, oppert een van de stoerste meiden. Of een cadeautje geven, zegt een ander. Niet al te duur natuurlijk, want dan denken ze straks dat je een loverboy bent.

Het Montessori College heeft vandaag de Lang Leve de Liefde Award gewonnen, een initiatief van Soa Aids Nederland in samenwerking met Rutgers, het kenniscentrum seksualiteit. De prijs is bedoeld voor scholen die uitblinken in hun lessen over liefde, relaties en seksualiteit.

Op het Montessori College krijgen in de tweede klas leerlingen achttien lesuren seksuele voorlichting. De leerlingenraad houdt zich bezig met acceptatie van lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender leerlingen, en docenten krijgen tijd om zelf te leren hoe ze de voorlichting het beste kunnen aanpakken.

Verschillende nationaliteiten

In de schakelklas die Wiesje vandaag lesgeeft, zitten leerlingen tussen de twaalf en zeventien jaar met acht verschillende nationaliteit. "Een hele leuke klas voor deze lessen", zegt ze. "De kinderen kunnen veel van elkaar leren. Vanwege de leeftijdsverschillen maar ook vanwege de culturele verschillen. De Zuid-Amerikaanse leerlingen kijken anders naar seksualiteit dan de Marokkaanse."

Elk jaar zijn er fabels die ontkracht moeten worden. "Over het maagdenvlies bijvoorbeeld. Leerlingen denken dat het helemaal dicht zit daar beneden. Daar maken ze zich zorgen over."

Sommige kinderen en ouders schrikken als ze horen dat er op school over seks wordt gepraat. Komt er een boze vader langs. Maar tot nu toe is het altijd gelukt om hen gerust te stellen.

De klas van vandaag is net begonnen met de lessenserie. Vandaag gaat het over versieren en verkering. Zoenen, vrijen, veilige seks; dat komt allemaal nog.

Nadat alle versiertips op het bord staan, is het tijd voor de volgende stap. Wat te doen als je eenmaal verkering hebt? Op een briefje schrijven de leerlingen wat zij belangrijk vinden.

Vertrouwen of seks?

'Vertrouwen' vinden de meeste pubers het allerbelangrijkste, en 'aandacht'. Seks staat op twee briefjes, of 'sex and love'. De jongen die dat heeft opgeschreven steekt zijn vinger op. "Juffrouw, met seks and love bedoel ik ook aandacht en vertrouwen. Dat hoort toch bij love?"

Daar heeft hij helemaal gelijk in, antwoordt Wiesje. "Ik vind dat je dat heel goed heb gezegd."

De leerlingen moeten duidelijk zijn tegenover hun verkering, zegt ze. En niets doen wat ze niet willen. "Stel dat jij nog niet wil zoenen of geen seks wil, dat kan heel goed. Maar als dat voor de jongen of het meisje waar je verkering mee hebt wel belangrijk is, moet je daar over praten."

De docent wil haar leerlingen 'de lol van de liefde' meegeven, zegt ze na afloop van de les. "Voorkomen van soa's en zwangerschappen is belangrijk, dat bespreken we absoluut. Maar verliefdheid en seks, daar mag je van genieten. Uiteindelijk moeten kinderen keuzes kunnen maken waar ze zelf achter staan. En ze moeten de weg weten te vinden naar betrouwbare informatie."

Soms loopt die weg via haar. "Kinderen voelen zich veilig genoeg om met vragen of problemen bij mij te komen." Voor de kinderen die dat nog te spannend vinden, staat een Lang Leve de Liefde blik op haar tafel. Daar mogen ze hun vraag ook in doen.

Zoals de les van Wiesje verloopt, lijkt het bijna vanzelfsprekend dat pubers vrijuit met hun docent over liefde en seks praten. "Dat is niet zo", zegt Jos Poelman. Hij is ambassadeur van de Lang Leve de Liefde Award. "Deze school pakt het serieus en professioneel aan, waardoor de kinderen zich veilig voelen. Ik vind het heel mooi dat deze school dit op deze manier doet en aandurft."

Verplichte aandacht voor seksualiteit

Sinds 2012 moeten scholen verplicht aandacht besteden aan seksualiteit en seksuele diversiteit. Volgens de letter van de wet is daar voldoende aandacht voor. Maar daar is dan ook alles mee gezegd, concludeerde de Onderwijsinspectie in september na onderzoek.

De aandacht voor seksualiteit is 'in veel gevallen beperkt en incidenteel', 'weinig doelgericht' en scholen werken 'zonder uitgewerkte, of met zeer algemene leerdoelen'. Leraren van scholen in steden geven vaker aan dat ze het moeilijk vinden om seksuele voorlichting te geven. Hetzelfde geldt voor leraren op scholen met veel leerlingen uit achterstandsgroepen, bijvoorbeeld leerlingen van wie een of beide ouders geen of weinig onderwijs hebben genoten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden