Seks? Dat is ook aandacht en vertrouwen

seksuele voorlichting | reportage | Lesgeven over liefde en seks aan pubers, hoe doe je dat? Het Amsterdamse Montessori College Oost won er een prijs voor.

Als je verliefd bent, hoe moet je iemand dan versieren? De vijftien leerlingen van de internationale schakelklas van het Montessori College Oost in Amsterdam hebben genoeg ideeën. Je moet het meisje aandacht geven, weet een van de jongens. Gewoon meteen zeggen dat je hem leuk vindt, oppert een van de meiden. Of een cadeautje geven, zegt een ander. Niet al te duur, want dan denken ze dat je een loverboy bent.

Het Montessori College heeft gisteren de Lang Leve de Liefde Award gewonnen, een initiatief van Soa Aids Nederland in samenwerking met Rutgers, het kenniscentrum seksualiteit. De prijs is bedoeld voor scholen die uitblinken in hun lessen over liefde en seksualiteit.

In de schakelklas die Wiesje Moen vandaag les geeft, zitten leerlingen tussen de twaalf en zeventien jaar van acht verschillende nationaliteiten. "Een heel leuke klas voor deze lessen", zegt ze. "De kinderen kunnen veel van elkaar leren. Vanwege de leeftijdsverschillen maar ook vanwege de culturele verschillen. Zuid-Amerikaanse leerlingen kijken anders naar seksualiteit dan Marokkaanse."

De klas van vandaag is net begonnen met de lessenserie. Vandaag gaat het over versieren en verkering. Zoenen, vrijen, veilige seks; dat komt allemaal nog.

Nadat alle versiertips op het bord staan, is het tijd voor de volgende stap. Wat te doen als je eenmaal verkering hebt? Op een briefje schrijven de leerlingen wat zij belangrijk vinden.

'Vertrouwen' vinden de meeste pubers het allerbelangrijkste, en 'aandacht'. Seks staat op twee briefjes, of 'sex and love'. De jongen die dat heeft opgeschreven steekt zijn vinger op. "Juffrouw, met sex and love bedoel ik ook aandacht en vertrouwen. Dat hoort toch bij love?" Daar heeft hij helemaal gelijk in, antwoordt Moen.

De leerlingen moeten duidelijk zijn tegenover hun verkering, zegt ze. En niets doen wat ze niet willen. "Stel dat jij nog geen seks wilt, dat kan heel goed. Maar als dat voor de jongen of het meisje waar je verkering mee hebt wel belangrijk is, moet je daar over praten."

Zoals de les van Moen verloopt, lijkt het bijna vanzelfsprekend dat pubers vrijuit met hun docent over liefde en seks praten. "Dat is niet zo", zegt Jos Poelman. Hij is ambassadeur van de Lang Leve de Liefde Award. "Deze school pakt het serieus en professioneel aan, waardoor de kinderen zich veilig voelen. Ik vind het heel mooi dat de school dit op deze manier doet en aandurft."

De docent wil haar leerlingen 'de lol van de liefde' meegeven. Moen: "Voorkomen van soa's en zwangerschappen is belangrijk, dat bespreken we absoluut. Maar verliefdheid en seks, daar mag je van genieten. Uiteindelijk moeten kinderen keuzes kunnen maken waar ze zelf achter staan. En ze moeten de weg weten te vinden naar betrouwbare informatie."

Onderwijsinspectie: lessen te beperkt

Sinds 2012 moeten scholen aandacht besteden aan seksualiteit. Volgens de letter van de wet is daar voldoende aandacht voor. Maar daar is dan ook alles mee gezegd, concludeerde de Onderwijsinspectie in september. De aandacht is vaak 'beperkt en incidenteel' en 'weinig doelgericht'. Leraren in steden geven vaker aan dat ze het moeilijk vinden om seksuele voorlichting te geven. Hetzelfde geldt voor leraren met veel leerlingen uit achterstandsgroepen, bijvoorbeeld van wie ouders weinig onderwijs hebben genoten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden