Seizoensfolders veroorzaken een lichte paniek

Glinsterend, ronkend en voorzien van mooie voorwoorden door directeuren en/of chef-dirigenten vallen ze deze dagen weer op mijn bureau: de nieuwe seizoensprogramma’s van orkesten, concertzalen, operagezelschappen en andere muziekorganisaties. Overzichten van toekomstige muzikale heerlijkheden die door de gelijktijdigheid waarmee ze aan je gepresenteerd worden eerder een lichte paniek veroorzaken dan een gevoel van gelukzaligheid. Hoe die enorme hoeveelheid te behappen?

Het lijkt fijn om nu al te weten dat op 6 juni 2009 de zeventigste verjaardag van Louis Andriessen gevierd gaat worden in de ZaterdagMatinee. Die uitgebreide matinee zal een co-productie zijn met het Holland Festival. De datum is nog meer dan een jaar van ons verwijderd en het Holland Festival moet zelfs zijn programmering van de editie 2008 nog bekendmaken.

Wat ik maar wil zeggen is dat het soms wat surreëel aandoet om te lezen dat Sir Colin Davis in april 2009 bij het Koninklijk Concertgebouworkest een Johannes-Passie zal dirigeren, terwijl hij volgende week nog moet beginnen aan de grote Matthüus-Passion bij het Nederlands Philharmonisch Orkest (uitvoeringen op 8 en 10 maart). Overigens, en dat is opvallend, is die Johannes-Passie niet die van Bach, maar een nieuw werk van James MacMillan dat hij in opdracht van het Concertgebouworkest maakte.

Diezelfde MacMillan komt bij de matinee zijn vijftigste verjaardag vieren. Daar dirigeert hij onder andere zijn fenomenale stuk ’Seven Last Words from the Cross’ – om naar uit te zien. Jaap van Zweden gaat in de matinee proberen om het exorbitante succes dat hij behaalde met Wagners ’Lohengrin’ te evenaren met ’Die Meistersinger von Nürnberg’. Heel bijzonder in de operaserie van de matinee is verder de eerste uitvoering in Nederland van Frank Martins ’Der Sturm’.

Ach, er is zoveel! Wat te denken van Riccardo Chailly’s terugkeer in het Concertgebouw? Bijna vijf jaar na zijn vertrek zal hij in februari de beroemde trap weer afdalen om het Gewandhausorchester Leipzig voor te gaan in werken van Beethoven en Bruckner. In Rotterdam gaat Yannick Nézet-Séguin aan zijn chefschap beginnen, waar hij meteen al achttien concerten zal dirigeren. Sir Simon Rattle komt terug in Rotterdam met Bruckners Achtste en John Eliot Gardiner zal er als gastdirigent debuteren. En ook in Rotterdam zien we James MacMillan terug, net als bij het Nederlands Kamerorkest.

Het Residentie Orkest staat met Messiaens opera ’Saint François d’Assise’ in de Londense Proms en nodigt Paul McCreesh uit voor Hündels ’Messiah’. Riaskoff presenteert met Alexei Volodin, Alexander Gavrylyuk en Jorge Luis Prats maar liefst drie nieuwe meesterpianisten. Duizelt het u al? Mij wel. Eerst dit seizoen maar eens afmaken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden