Schultz: Op veel meer snelwegen 130 per uur

null Beeld anp
Beeld anp

De maximumsnelheid gaat, tot verdriet van de milieubeweging, in september volgend jaar op vrijwel het hele Nederlandse hoofdwegennet omhoog naar 130 kilometer per uur. Alleen op de snelwegen om Amsterdam, Rotterdam en (deels) Utrecht, waar tot nu toe tachtig de norm was, gaat een maximumsnelheid gelden van honderd kilometer per uur.

Minister Melanie Schultz-van Haegen van verkeer meldde dit gisteren aan de Tweede Kamer. Volgens haar hebben experimenten sinds februari van dit jaar met een hogere maximumsnelheid bewezen dat er geen noemenswaardige nadelige gevolgen zijn voor het milieu en de verkeersveiligheid. Onder meer op de Afsluitdijk mocht sinds februari al 130 kilometer per uur gereden worden.

Op 39 procent van de snelwegen mag vanaf september 24 uur per dag 130 gereden worden. Die wegen liggen voornamelijk buiten de Randstad. Op ongeveer 500 kilometer snelweg gaat een zogeheten dynamische snelheid gelden: afhankelijk van het verkeersaanbod geldt in de avond en nacht dan een maximumsnelheid van 120 of 130. Het gaat daarbij om de grote verkeersaders in de Randstad. Voor de A12 van Den Haag naar Utrecht en de A4 tussen Schiphol en Rotterdam wil Schultz de hogere maximumsnelheid ook overdag buiten de spits laten gelden.

Voor 450 kilometer snelweg langs natuurgebieden (bijvoorbeeld de A2 langs de Vinkeveense Plassen en de snelwegen door de Veluwe) wil Schultz ook de snelheid verhogen naar 130. Daarvoor moet volgens haar echter eerst beoordeeld worden wat de effecten op de natuur zijn.

Het nog geldende maximum van tachtig kilometer per uur op een aantal rondwegen bij de grote steden, blijft alleen bestaan op de A20 bij Rotterdam.

Onderzoek van Rijkswaterstaat heeft volgens Schultz aangetoond dat verhoging van de maximumsnelheid verantwoord is. Wel moeten er aanpassingen aan de wegen worden gedaan om geluidsoverlast te beperken en de veiligheid te bevorderen. Voor geluidswerende voorzieningen haalt Schultz geld naar voren dat voor de komende 15 jaar gereserveerd was. Het gaat om bijna 57 miljoen euro.

Zonder extra maatregelen voor de verkeersveiligheid verwacht Rijkswaterstaat door een hogere maximumsnelheid drie tot zeven verkeersdoden extra en maximaal 34 extra ernstig gewonden. De minister wil tot 2018 139 miljoen euro extra investeren in voorzieningen voor de verkeersveiligheid, zoals langere invoegstroken, het verbreden van de stroken langs het asfalt en het afschermen van obstakels langs de wegen. Het aantal doden en ernstig gewonden zal door die maatregelen volgens haar juist nog verder afnemen.

Tegelijk met de verhoging van de maximumsnelheid worden snelheidscontroles uitgebreid en gaan de boetes voor te hard rijden omhoog. Verschillende snelwegen krijgen voor het eerst trajectcontroles, zoals de A17 tussen Roosendaal en Bergen op Zoom en de A2 tussen Amsterdam en Utrecht.

Milieudefensie wees de voorstellen van Schultz gisteren onmiddellijk af. Volgens Milieudefensie heeft zij geen enkel oog voor de effecten op de luchtkwaliteit en de klimaatdoelstellingen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden