Schultz beëindigde slepende ruzie met NS

Nederlandse Spoorwegen lobbyden om enquête voorkomen

Dat ze de NS zou hebben beloond voor wanprestatie? Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur vond van niet, zei ze gisteren tegen de parlementair enquêtecommissie op de zevende dag van de openbare verhoren over de Fyra. "Ik deed wat goed was voor de reiziger en wat de belastingbetaler het minst ging kosten."

Melanie Schultz van Haegen maakte in 2011 resoluut een einde aan het jarenlange conflict tussen Rijk en NS. Ze wist de rest van het kabinet en de minister van financiën destijds te overtuigen dat het echt afgelopen moest zijn met die constructie die was bedacht. NS-dochter High Speed Alliance (HSA) had een veel te hoog bedrag geboden. NS mochten HSA eindelijk ontmantelen en voortaan zelf het treinverkeer gaan regelen op het snelle spoor richting Parijs, voor een veel lager bedrag van 101 miljoen euro per jaar.

De VVD-minister had er toen nog geen idee van dat de Fyra's vlak na levering in 2013 terug naar de Italiaanse fabriek gingen, zei ze. Toen had ze het spoordossier net ondergebracht bij haar staatssecretaris Wilma Mansveld. Dat ze van het heikele dossier af wilde, ontkende ze gisteren. "Wij zijn gewend aan het oplossen van moeilijke problemen. Daar zijn we voor."

Onder Schultz verbeterden de verhoudingen aanzienlijk. Ze zei het ook letterlijk: ze voelde zich niet alleen maar aandeelhouder, maar had ook een maatschappelijke taak. Verfrissend na de harde woorden van haar voorgangers Karla Peijs en Camiel Eurlings die NS verweten informatie achter te houden en te komen bedelen om geld.

Ook oud-voorzitter van de raad van commissarissen van NS Wim Meijer sprak eerder op de dag verzoenender dan alle andere NS-bobo's die tot nu toe voor de parlementaire enquêtecommissie kwamen. Hij bood zelfs zijn excuus aan. "We zijn ernstig tekortgeschoten." Dat de NS'ers volgens de commissie hebben gelobbyd om een parlementaire enquête te voorkomen, daar wist Meijer niets van. Hij vond het ongepast.

NS-informatie verkocht

Een externe consultant heeft in 2012 vertrouwelijke informatie van de NS verkocht aan treinfabrikant Bombardier en daar 7000 euro voor ontvangen. Dit blijkt een onderzoek van advocatenkantoor Houthoff Buruma in opdracht van NS. De informatie betrof de wensen van NS voor een nieuwe generatie sprinters. Bombardier deed uiteindelijk niet mee aan de aanbestedingsprocedure van die treinen. De consultant was ook betrokken bij de aankoop van de omstreden Fyra-treinen. Er zijn volgens Houthoff geen aanwijzingen dat hij in dat geval niet integer heeft gehandeld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden