Veilig verkeer

Schultz: Appen op de fiets binnenkort verleden tijd

Appen op de fiets is binnenkort verboden. Beeld anp

Fietsen met de smartphone in de hand is binnenkort verleden tijd als het aan Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) ligt. Ze werkt aan een verbod op onder meer appen op de fiets, kondigde ze vadnaag aan in een brief aan de Tweede Kamer.

Het verbod gaat gelden voor het gebruik van het touchscreen van mobieltjes. Volgens experts levert het bedienen van een touchscreen tijdens het fietsen het meeste risico op. Dat betekent overigens dat het verbod niet alleen moet gaan gelden voor mobieltjes die in de hand worden gehouden, maar ook voor smartphones in een houder op het stuur, waarmee de gebruiker bijvoorbeeld appt of op Facebook of internet zit.

Minister Schultz liet in mei weten een verbod op bellen en ander gebruik van mobieltjes op de fiets te gaan onderzoeken. Een verbod op bellen is voor nu niet aan de orde, blijkt uit de brief van de minister. Wanneer het verbod op het gebruik van het touchscreen er komt en wat de sancties zullen zijn, is nog niet bekend. De aankondiging door Schultz is pas de eerste stap.

In Denemarken en veel Zuidelijke Europese landen geldt al een verbod op bellen en appen op de fiets. Volgens Schultz zijn er geen cijfers over de handhaving of effectiviteit daarvan, maar kan een verbod wel een 'afschrikwekkend effect' hebben. In mei 2015 zei Schultz nog aan de Kamer dat ze niets zag in een belverbod op de fiets, omdat dat moeilijk te handhaven zou zijn. Ze zette aanvankelijk liever in op gedragsverandering.

Onderzoek

Vandaag maakte het CBS bekend dat er vorig jaar 621 doden zijn gevallen in het verkeer. Dat is meer dan in de twee jaar ervoor, maar over tien jaar tijd is sprake van een daling met gemiddeld 3,8 procent per jaar.

Onder fietsers vallen verhoudingsgewijs veel doden: 185 in 2015. Het aantal fietsdoden is de laatste tien jaar niet duidelijk afgenomen. Het aantal doden onder bestuurders van scootmobielen en invalidenvoertuigen neemt zelfs toe. Vorig jaar waren het er 41. Het aantal dodelijke fietsongelukken is het hoogste onder 75-plussers.

De meeste kans op een ongeluk hebben fietsers tussen twaalf en vier uur 's middags. Als rekening wordt gehouden met het aantal gefietste kilomters, s'nachts wordt er minder gefietst, is de kans op een ongeluk is de kans op een dodelijk fietsongeval in de nacht twee tot vijf keer hoger.

Het aantal ernstige gewonden in het verkeer stijgt al jaren en kwam vorig jaar uit op 21.300. Sinds in 1993 is begonnen met de registratie was het aantal nog niet zo hoog. Bijna een kwart van de slachtoffers houdt blijvende beperkingen over aan de verwondingen.

Over de oorzaak van de fietsongelukken en de rol van smartphones daarbij zegt het onderzoek niets.

Fietsdoden naar tijdstip van ongeval. Beeld CBS
Fietsdoden per provincie. Beeld CBS
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden