Schuilen voor de regen bij V & D

De gekleurde posters hangen er al: het prijzencircus is in aantocht. Dat de winkel desondanks niet echt vrolijk oogt, komt waarschijnlijk door het tl-licht dat in volle glorie brandt. Neerlands troetelstylist Jan des Bouvrie zou het 'koel licht' noemen. Vreemd, want het was deze Des Bouvrie die nog geen jaar geleden door Vroom & Dreesmann werd aangetrokken om het tij in de warenhuisketen rigoureus te keren. In dit filiaal in Leiden is daar weinig van te merken. Bruine plafonds, dode en donkere hoeken waarin de schoenen- en tassenafdeling zijn weggepropt en een Polygoonjournaal-achtige stem die de 'dames-en-heren' naar het restaurant La Place lonkt.

Oh, klanten zijn er wel. Veel vijftigplussers. En daar is niets mis mee, maar een warenhuis anno 2003 wil zeker ook kapitaalkrachtige jonge mensen in zijn zaak. Die vormen immers de toekomst, die geven de winkel bestaansrecht. Was het niet juist daarom dat V & D Jan des Bouvrie, en ook het blad VT Wonen en de tv-zender SBS6 in de hand nam? (De Polygoonstem: 'Dames en heren, vanaf 29 september dagelijks op SBS6: het V & D-Journaal'). Het mocht niet baten. De V & D blijft het afleggen tegen de grote concurrent Hema uit het eigen moederbedrijf Vendex KBB.

,,Ja, kijk dan ook wat een tuthoed'', zegt de Amsterdamse Lijda Süs die op doorreis is naar Leiderdorp. ,,Natuurlijk is de V & D vreselijk. Stijf en achtergebleven. Ik slaag hier werkelijk nooit. Het is dat ik wilde schuilen voor de regen. Ja, de Hema, daar kom ik graag. Ik heb vier kleinkinderen en bij de Hema koop je relatief betaalbare - nou ja, alles is duur - en vooruitstrevende kleding. Weet je wat ook een voordeel is? De Hema heeft een kleine sortering. Ik kom uit het onderwijs en ik zag in mijn klassen vaak kinderen met dezelfde jas. Met een Hema-jas zal je dat niet gebeuren. Die kopen ze klein in.''

,,Het probleem met de V & D is dat ze nergens echt goed in zijn'', aldus de Leiderdorper K. Vertegaal. Hij neust wat in de stapel afgeprijsde boeken. ,,Je vindt wel eens een aardig boek of een aardige cd voor weinig geld. En met Sinterklaas koop ik hier Lego voor de kinderen. Maar in het algemeen is het erg beperkt. Als ik printpapier moet hebben, ga ik naar de Hema omdat die goedkoper is. En als ik een boek wil hebben dan zoek ik bij boekhandel Kooyker, want die heeft veel meer en zit hier tegenover. Dan kun je dus vaststellen dat deze hele grote V & D niet goed gesorteerd is.''

Even verderop, in de Leidse Haarlemmerstraat: de Hema. Natuurlijk worden aan de straatkant rookworsten verkocht - al jaren hét handelsmerk van de Hollandsche Eenheids Maatschappij. Maar de Hema is inmiddels bekend om wel meer producten. De wijnen bijvoorbeeld. Uit de supermarktwijngids blijkt dat er geen betere plek is om een betaalbaar én drinkbare wijn aan te schaffen. Het ondergoed: alle jonge meiden in de sportschool dragen het comfortabele merk Easysoft. Maar ook kinderkleding, verf en de fotoservice mogen zich verheugen in de warme belangstelling van de klant.

,,Waarom ik naar de Hema ga? Eh, voor alles eigenlijk'', bekent Reni de Boer-Van Amstel die met haar man Daan aan het winkelen is. 'Erg hè? Ze hebben goede producten, gaan met hun tijd mee. Een prettige winkel. De V & D? Oubollig. Ik kom er liever niet.'' Daan: ,,Ik heb me al wel vaker afgevraagd: waarom bestaat de V & D überhaupt? In het duurdere segment heb je de Bijenkorf, de Hema doet dat goedkoop na. De V & D bungelt daar een beetje tussenin. Geen idee op welke doelgroep zij mikken. Nee, het verbaast me niets dat het niet goed met ze gaat. Als ik V & D was zou ik meer op de Hema proberen te lijken. Dat is hun enige kans.''

Het moet gezegd: de Hema, in elk geval deze in Leiden, oogt een stuk prettiger dan de V & D. Er hangen mooie lampenbollen aan het plafond en bij de lingerie-afdeling zijn wat dimlichtjes. Midden in de winkel, ruim van opzet, is er de roltrap. Openheid en licht, niet zozeer rust - maar daar is een warenhuis niet voor bedoeld. En dat merkwaardig succesvolle assortiment, toch een beetje een ratjetoe.

De Hema gaat ook prat op vooruitstrevendheid. Jaarlijks schrijft ze een ontwerpwedstrijd uit voor studenten aan alle ontwerpopleidingen van Nederland. Dit jaar nog won een studente met een ingenieuse kleerhanger, en die wordt vervolgens ook gewoon verkocht. Misschien is het door zulk soort zaken, dat de Hema verrassender uit de hoek komt dan de V & D.

Esther Wijers uit Leiden: ,,Je denkt altijd: Hema, da's een heel gewone winkel. Maar je komt er toch altijd weer aparte dingen tegen.'' Ze vist het nieuwe gidsje uit haar tas. ,,Kijk, ik ben nu op zoek naar deze roze kussenslopen. Gewoon leuk. Huishoudelijke dingen, kleine spulletjes of een agenda. Daarvoor moet je bij de Hema zijn.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden