Schrobben tot de sluis schut

Compensatie voor gestrande binnenvaartschippers bij Eefde

Met een zwarte aktetas in zijn hand stapt predikant Arie Broekhuis langs de kade vol binnenvaartschepen. Waar licht brandt, klopt hij aan. Kan zijn kerk nog iets betekenen voor de schippers die al drie weken stil liggen boven de kapotte sluis bij het Gelderse Eefde? "Nou, ik heb niets met het kerkelijke", zegt schipper Rob Tor (51), die achteraan de rij van elf ligt. Maar een praatje maken wil hij best.

"U verveelt zich nog niet stierlijk?", vraagt Broekhuis bezorgd vanaf de kant. "Nee, op een boot valt altijd wel wat te klussen", zegt Tor, die in de deurpost gaat zitten. "Mijn vrouw is aan het behangen en legt vloerbedekking. We komen aan dingen toe die er anders bij in schieten, zoals de tandarts."

Met die uitgestelde klusjes weten de meeste schippers zichzelf overdag bezig te houden. De een schrobt het dek, de ander brengt de administratie op orde en weer een ander haalt een lik verf door de stuurhut. Allemaal nuttig werk, maar het liefst varen ze toch zo snel mogelijk verder. Wanneer dat kan, weten ze nog niet. Begin februari, gokt Rijkswaterstaat in een mail aan de schippers. Met hulp van een hijskraan kunnen de schepen dan geschut worden. De schippers voelen hun werkloze maand inmiddels ook in hun portemonnee. "Financieel zit ik krap", zegt Tor, terwijl een groep nordicwalkers langs het kanaal marcheert. "Het buffertje slinkt snel."

Hoop gloort nu minister Melanie Schultz van verkeer gisteren bekend maakte de schippers en verladers tegemoet te willen komen met een schadevergoeding. "Dat schept een beetje moed", zegt Tor, maar hij wil eerst alles zwart op wit zien.

Ook de Poolse kapitein Darek Obruszkiewicz (27), die zegt al duizenden euro's verlies te hebben geleden, is blij met het nieuws. Hij voer net vijf maanden, maar ligt daarvan al bijna een maand stil in het Twentekanaal. "Als er geen hulp komt, heb ik een probleem."

Verderop, bij de sluis, tuurt Peter Ruiter vanachter het hek hoe elektriciens de gevallen sluisdeur repareren. Hij is hoofdjurist van verladersorganisatie EVO en belangenbehartiger van grote bedrijven die noodgedwongen moesten kiezen voor vervoer met truck of trein.

Een stuk duurder, zegt Ruiter, die nog niet staat te juichen om de regeling. Hij hekelt de voorwaarde dat bedrijven 15 procent omzetschade op jaarbasis moeten aantonen. "Voor kleine schippers waarschijnlijk een goede regeling, maar grote bedrijven halen dat percentage niet." Als blijkt dat de overheid nalatig is geweest bij het onderhoud van de sluis, wil Ruiter naar de rechter.

Bij de scheepsstoet heeft predikant Broekhuis zijn ronde erop zitten. Voor Tor kan hij weinig doen. "Behalve bidden dat de sluis snel weer opengaat", grapt hij, terwijl hij Tor het kerkblad aanreikt.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden