schouten / Kunst in wording

Goeie grap. Schoonmakers hebben een graffiti-werk van de beroemde kunstenaar Banksy per ongeluk overgeschilderd. De schoonmakers van ’Transport for London’ verwijderen nu eenmaal alle graffiti die ’een sfeer van verwaarlozing en maatschappelijk verval’ vertonen.

Banksy’s schilderij geeft een scene weer uit de de beroemde Tarantino-film ’Pulp Fiction’: Samuel L. Jackson en John Travolta met in hun handen een banaan in plaats van een pistool. Volgens boze kunstkenners was het werk meer dan 300.000 pond waard. Jammer jammer. Maar ik denk niet dat we er lang over moeten treuren, verwijdering is nu eenmaal een van de aankleefsels van graffitikunst. Je kunt er wel een lijst omheen zetten en het in een museum hangen, maar dan is het precies niet meer wat het geweest is.

Het werk van Banksy maakt deel uit van de stadsjungle en ideologisch gesproken moet het zo dus ook behandeld worden. Als je de originele ’Victory Boogie Woogie’ buitenhangt wordt-ie ook beklad. Overigens zijn er al eerder kleinere kunstwerkjes van de geheimzinnige kunstenaar (niemand weet goed wie hij is, een zekere Robert of Robin Banks uit Bristol. schijnt het) door de graffitipolitie verwijderd, het is het risico van het vak. En in Oost-London werd onlangs zelfs driekwart Banksy van een muur gestolen, zoals u weet het grootste compliment dat je een ding kunt maken. Me dunkt dat Banksy zelf er ook niet van opkijkt, per slot van rekening verwisselde hij zelf al eens in een Londense platenzaak cd-tjes van Paris Hilton voor zijn eigen remix en hing hij ongevraagd eigen werk in het British Museum op.

Dan is het nu allicht tijd voor de provocerende artiesten van ’London for Transport’ om al die snel gevestigd rakende kunst even snel in twijfel te trekken. Het ’Pulp Fiction’-schilderij, dat overigens een hoop bekijks trok – je snapt de krokodillentranen van de plaatselijke middenstand – is nu alleen nog te bezichtigen op een afbeelding, er zijn 600 prints van geproduceerd. Ik heb er geen een van. Kenners vinden het een briljant ding maar mij is het iets te gemakkelijk, misschien even een glimlach waard, meer niet: bananen in plaats van pistolen.

Misschien komt het omdat er al zoveel in deze trant wordt geproduceerd sinds de Mona Lisa met snor en sik van Marcel Duchamp. Monty Pythons Flying Circus grossierde er zelfs in. De reactionaire Engelse dichter Philip Larkin schreef ooit een gedicht over ’Sunny Prestatyn’, het zonnige strandmeisje op een reclameposter voor de badplaats, dat allengs door Jan met de korte achternaam beklad wordt: uitvergrote borsten, een forse penis in haar kruis, een messteek in haar mond en aan het eind hangt er een nieuwe poster: Bestrijd Kanker! Ook het verdwenen werk van Banksy is na het torment van de schoonmakers alweer aan een nieuwe vervelling toe. Verse graffitikunstenaars hebben op de vrijgekomen plek ’Come back’ gespoten. Dat zal wel niet gebeuren maar heus, de Japanse toeristen zullen ook hier wel op af komen. Net als op de volgende fase van dit collectieve kunstwerk in eeuwige wording dat de vergankelijkheid zo treffend verbeeldt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden