schoolprestaties18zaterdag

Op de volgende pagina’s vindt u de veertiende Schoolprestaties, de beoordeling van alle middelbare scholen in Nederland. Evenals vorig jaar hebben onderzoekers Stan van Alphen, gepromoveerd aan het European University Institute (Florence), en Jaap Dronkers, hoogleraar onderwijsprestaties aan de Universiteit Maastricht, de berekeningen verzorgd. De methode is ten opzichte van vorig jaar verfijnd, wat een genuanceerder oordeel heeft opgeleverd.

Op de volgende pagina's treft u een aantal kolommen aan, met verschillende scores. Laten we aan de hand van twee scholen op pagina 15 kijken wat de kolommen betekenen en hoe u het eindoordeel moet inschatten.

De twee scholen staan beide in Almere, zijn beide openbaar (voor een lijst met afkortingen van de denominaties, zie onder). Op beide scholen hebben de geslaagde leerlingen in het schooljaar 2008/2009 gemiddeld een 6,4 gehaald op het centraal schriftelijk; dit is te lezen in de kolom ’Eindexamen geslaagden’.

Dan beginnen de verschillen.

Op Helen Parkhurst haalden iets meer kinderen het diploma zonder te blijven zitten of te zakken op het eindexamen dan op De Meergronden, zoals de kolom ’onvertraagd naar het diploma’ aangeeft.

En: in de kolom ’Aantal vakken <6’ is te zien dat de geslaagden op Helen Parkhurst gemiddeld op twee vakken onder de 6 scoorden op het centraal schriftelijk. Op De Meergronden gebeurde dat bij drie vakken.

Zoals in de volgende kolom, ’Kernvakken <6’, te zien valt, was één van de drie vakken met een score onder de 6 een kernvak (Nederlands, Engels of wiskunde). Op het Helen Parkhurst was het gemiddelde van alle drie de kernvakken op of boven de 6.

Daarom krijgen de twee scholen een ander eindoordeel. Met twee vakken gemiddeld onder de 6 krijgt het Helen Parkhurst een 6 als eindoordeel. Voldoende dus. OSG de Meergronden heeft daarentegen drie vakken onder de 6, waarvan één kernvak. Daardoor scoort deze school lager: een 5, onvoldoende.

Hoe meer vakken onder de 6, des te lager de uiteindelijke score. Hier passen de onderzoekers op scholen dezelfde regel toe die geldt voor leerlingen bij het eindexamen: drie vakken onvoldoende? Gezakt, en dus een 5.

Eén uitzondering: een speciale rol is – evenals vorig jaar – weggelegd voor de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. Scoort een school onvoldoende op deze vakken, dan telt dat extra zwaar. Als op twee van deze vakken onder de 6 is gescoord, krijgt de school daarom een 5 als eindoordeel.

In principe geldt: hoe hoger het gemiddelde eindexamencijfer van de geslaagde leerlingen, hoe hoger de score.

Er zijn twee factoren die de score van een school verder omhoog kunnen brengen.

Ten eerste: de snelheid waarmee een school de leerlingen aan een diploma helpt. Een school waarop veel leerlingen blijven zitten, krijgt minder bonuspunten dan een school die leerlingen zonder vertraging naar het diploma leidt.

Ten tweede: het percentage leerlingen dat de school op een hoger niveau afsluit dan ze binnenkwamen. Als een school leerlingen die op de basisschool een vmbo-advies kregen naar een havo-diploma leidt, wordt het eindoordeel hoger.

Deze twee criteria leveren echter alleen een hogere score op als de basis in orde is, en de school toch al een voldoende zou scoren. Scholen kunnen dus geen onvoldoende compenseren door veel leerlingen zonder zittenblijven of zakken aan een diploma te helpen, of door vmbo’ers toch een havo-diploma te laten halen. Dat is weliswaar een goede prestatie, redeneren de onderzoekers, maar alleen als ze genoeg geleerd hebben om ze met een gerust hart de maatschappij in te sturen.

Wilt u precies weten hoe het oordeel van uw school tot stand is gekomen? Kijk dan op de site van de onderzoekers: www.vanalphendronkers.com.

Vorig jaar speelden de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde een grote rol. Ook dit jaar zijn deze vakken de kern van de methode. Die basisvakken moeten in orde zijn, anders scoort een school geen voldoende. Daarnaast is het oordeel echter verfijnd: ook de andere vakken worden meegenomen in het oordeel. Zowel in positieve zin (hoge eindexamenscores zijn bonuspunten) als in negatieve zin (lage eindexamenscores zijn strafpunten).

Daarnaast zal u opvallen dat het eindoordeel terug is. We merkten dat een dergelijk rapportcijfer veel lezers een houvast geeft, en dat de lijsten zonder een dergelijk oordeel lastig te interpreteren zijn.

Denominatie:

De denominatie is de identiteit van een school. In de kolommen worden de volgende afkortingen gebruikt:

ab = algemeen bijzonder

ant = antroposofisch

ev = evangelisch

ic = interconfessioneel

isl = islamitisch

jd = joods

op = openbaar

ov = overig

pc = protestants-christelijk

ref = gereformeerd of reformatorisch

rk = rooms-katholiek

sw = samenwerkingsschool

Leerlingenaantal

Het leerlingenaantal dat wordt weergeven is het aantal leerlingen dat op de gehele school staat ingeschreven. Daarom staan er soms bij verschillende vestigingen of leerwegen hetzelfde cijfer. Het cijfer per leerweg of vestiging is bij ons niet bekend.

Eindexamen geslaagden

Dit is het gemiddelde cijfer dat de geslaagde leerlingen scoorden op het centraal schriftelijk eindexamen.

Onvertraagd naar diploma

Let op: dit is niet het slagingspercentage. Dit is het percentage leerlingen dat in de eerste klas de school binnenkwam in een keer het diploma haalde, zonder te blijven zitten of te zakken.

Bij sommige scholen staat in deze kolom het woord ’ontbreekt’. Dan had de inspectie onvoldoende gegevens om het percentage leerlingen dat onvertraagd het diploma behaalde te berekenen.

Aantal vakken <6

Het aantal eindexamenvakken waarop de geslaagde leerlingen op het centraal schriftelijk gemiddeld onder de 6 scoorden.

Aantal kernvakken <6

Scoort een school op het centraal schriftelijk gemiddeld onder de 6 op de vakken Nederlands, Engels of wiskunde? Dit cijfer geeft aan op hoeveel van deze kernvakken er laag gescoord wordt.

Bij de basisberoepsgerichte en kadergerichte leerwegen van het vmbo is deze kolom weggelaten. Zij worden niet afgerekend op de score op deze kernvakken, omdat deze leerwegen meer gericht zijn op het aanleren van praktische vaardigheden.

Eindoordeel

Het eindoordeel is gebaseerd op de volgende criteria: het gemiddeld eindexamencijfer, het percentage leerlingen dat in één keer het diploma haalt, het aantal eindexamenvakken onder de 6 en het aantal kernvakken onder de 6. Tenslotte speelt mee of een school leerlingen op een hoger niveau aflevert dan ze begonnen zijn.

Voor een uitgebreide toelichting, zie www.vanalphendronkers.com.

2 = heel erg slecht

3 = zeer slecht

4 = slecht

5 = onvoldoende

6 = voldoende

7 = goed

8 = zeer goed

9 = uitstekend

Kijk voor meer gedetailleerde informatie over de methode op www.vanalphendronkers.com.

Daar is ook meer informatie over de afzonderlijke scholen te vinden.

Bijvoorbeeld op welke vakken een school onvoldoende scoort.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden