Schone prijsvechters luchtvaart de dupe van hun snelle groei

amsterdam – - Prijsvechters en nieuwkomers in de luchtvaart blijken de dupe van het systeem van emissierechten, ook al vliegen ze een stuk schoner dan de traditionele vliegtuigmaatschappijen. Dat blijkt uit onderzoek van het bureau Point Carbon.

Vanaf 2012 moeten alle luchtvaartmaatschappijen rechten hebben om CO2 uit te stoten. De emissierechten worden om niet toegewezen op basis van het aantal tonnen CO2 dat in 2005 werd uitgestoten. Vervuilt een bedrijf inmiddels meer, dan moeten rechten worden bijgekocht. De hardste groeiers van de laatste jaren zijn dan de dupe.

Dat zijn meestal de jonge prijsvechters die vliegen met nieuwe, relatief schone vliegtuigen, zegt Richard Tol, hoogleraar klimaateconomie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zo groeide prijsvechter Ryanair van 88 toestellen in 2005 naar 163 in 2008. Volgens het onderzoek moet de maatschappij in 2012 rechten voor 2,8 miljoen ton CO2 aanschaffen, bijna net zoveel als het veel grotere British Airways.

Toch is Ryanair een van de schoonste Europese vluchtaanbieders. Alle vliegtuigen zijn twee jaar of jonger, wat resulteert in een uitstoot van minder dan 90 gram CO2 per passagier per kilometer. British Airways heeft een uitstoot van ruim 145 gram per passagier per kilometer in 2007.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden