Scholieren leren met cursus kijken naar theater

AMSTERDAM - “Lief dagboek. Ik zie het niet meer zitten. Ik ben er achter gekomen dat ik zwanger ben, maar niet van mijn vriend. Dit kan ik niet aan mijn ouders uitleggen en zeker niet aan mijn vriend. Ik snap het zelf niet eens. De enige oplossing is om een eind aan mijn leven te maken.” Dit verzon een scholier tijdens de workshop 'theaterkijken' van Toneelgroep Amsterdam.

ANITA TWAALFHOVEN

Het afgelopen weekeinde ging de voorstelling 'Voorjaarsontwaken' in première en rondom deze voorstelling is een theaterproject ontwikkeld voor scholieren. Jaarlijks kiest Toneelgroep Amsterdam twee voorstellingen uit die geschikt zijn voor jongeren tussen de 15 en 19 jaar en onder leiding van een theaterdocent bereiden zij zich voor op het bezoek aan de voorstelling. Zij 'leren kijken' naar theater.

Wilma Smilde, educatief medewerker: “We gaan altijd uit van de voorstelling en de vraag: wat heb je nodig om voluit van de voorstelling te kunnen genieten?” De kindertragedie 'Voorjaarsontwaken' van Frank Wedekind vormde eind vorige eeuw een pleidooi voor de natuurlijke nieuwsgierigheid en de ontluikende seksualiteit van kinderen, tegenover de beknellende burgermoraal van hun ouders. Smilde: “Voor jongeren van nu is seks geen nieuws meer. Maar als de hormonen een rol gaan spelen, voel je je vaak onzeker en eenzaam. Je kunt niet uitleggen wat er met je aan de hand is en bovendien kun je je doodongelukkig voelen. Het thema van de voorstelling is in de cursus dan ook algemener gemaakt. De geheime, verborgen gedachtenwereld van de personages staat centraal.”

Paulien Landman is een van de theaterdocenten, die op school met de jongeren aan het werk gaat: “Voor het artistieke team was het werk van de schilder Balthus een inspiratiebron. Tijdens de workshop op school dienen de figuren op zijn schilderijen als uitgangspunt voor een theaterimprovisatie. Een van de jongeren brengt zo'n figuur tot leven en een ander speelt zijn of haar alter ego. De overige jongeren voelen die twee aan de tand en proberen er met vragen achter te komen wat de geheime gedachte is van het personage. Daarna vertalen ze deze gedachten in dagboekfragmenten. Eenzaamheid, zwanger zijn en het niet durven vertellen, en gepest worden zijn geliefde thema's. Om te laten zien dat je een sfeer niet alleen in tekst maar ook in beelden kunt vertalen, dienen die dagboekfragmenten vervolgens als uitgangspunt voor een 'stilleven'.” Zo hoorde bij de tekst 'lief dagboek' van het wanhopige, zwangere meisje een collage van een klein doosje met pilletjes, een fotolijstje met een ouder echtpaar, twee plastic appels als verboden vruchten, een baby-schoentje, een ooievaartje en een miniatuur pistool.

Wilma Smilde: “Met de theater-kijk-cursussen willen we niet alleen de kennis en het inzicht vergroten, maar ook een ontvankelijke en nieuwsgierige houding kweken. En op school hoort - net zo goed als een literatuurlijst - het kijken naar theater een plek te krijgen. Bij Toneelgroep Amsterdam is educatie gekoppeld aan marketing, het vinden van het juiste publiek bij de juiste voorstelling. Jongeren zijn een van de belangrijke doelgroepen voor onze voorstellingen. En juist bij hen is het nodig om een brug te slaan tussen toneel en hun beleving. Zeker bij de voorstellingen die Toneelgroep Amsterdam aanbiedt. Bij het woord schouwburg denken ze al snel 'oh, boring!', maar als ze kennis maken blijkt het mee te vallen.”

Op de vraag 'Ben je nu van plan vaker naar toneel te gaan?', antwoordde een jongere inderdaad: “Ja, omdat ik dacht dat toneel heel erg slaapverwekkend was, maar het is juist heel leuk.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden