Scholieren klagen over haperende digitale examens

RENSKE VAN DIJK

Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (Laks) heeft enkele honderden klachten binnengekregen over de digitale eindexamens. Scholieren klagen over uitvallende pc's en netwerkverbindingen. Het eindexamen werd daardoor meerdere keren onderbroken, met vertragingen en extra examenstress als gevolg. "Bij één leerling moest het examen zeven keer opnieuw opgestart worden", vertelt Alderik Oosthoek van Laks.

Volgens Oosthoek zijn er voor het eerst zoveel klachten binnengekomen bij het Laks. Het College voor Examens (CvE) spreekt van tien tot twintig scholen met haperende eindexamens, niet meer dan in 2011.

Overgevoelige software en overbelaste computersystemen op de scholen zijn de boosdoeners. Bij het CvE en Cito, dat de examensoftware levert, weten ze dat al sinds vorig jaar. "Tegen de tijd dat we ontdekten waar het precies aan lag, was de software al naar de scholen verstuurd", vertelt Nynke de Boer, manager computerexamens bij CvE. "We hebben de scholen wel gewaarschuwd en we bieden ondersteuning bij het testen van het systeem en bij het oplossen van de knelpunten."

Het ministerie van onderwijs noemt de situatie 'uiterst vervelend' en wijst er, net als het CvE, op dat scholen hun computersysteem altijd van tevoren moeten testen. Als het systeem faalt, hebben ze de mogelijkheid een papieren examen aan te bieden. Maar ergens tussen het moment van testen en de examens kan het alsnog misgaan. "Omdat het systeem in de tussentijd wordt bijgewerkt. Of omdat er bijvoorbeeld net een aardrijkskundegroep bezig is op Google maps", vermoedt De Boer.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden