Scholen twijfelen: Willen we wel of niet 'excellent' zijn?

Schoolleiders hebben nog twijfels over de wens van het kabinet om scholen de titels goed of excellent te geven.

Uit een peiling van de koepel voor basisscholen PO Raad en de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) blijkt 60 procent wel voor zo'n titel te voelen omdat daarmee waardering voor hun kwaliteit tot uitdrukking wordt gebracht.

Maar tegelijkertijd is er ook twijfel: er wordt een 'ranking' aangebracht tussen scholen. "Een school die gewoon aan alle eisen voldoet van de Onderwijsinspectie scoort dan straks 'voldoende'. Maar dat is dan ineens niet meer goed genoeg als je ook 'goed' kan zijn", zegt Petra van Haren van de AVS.

De schoolleiders zien er wel wat in om een paragraaf toe te voegen aan het inspectierapport waarin de schoolleider zelf kan aanvullen wat hij van de waardering vindt, zegt Van Haren.

"Ik denk bijvoorbeeld aan een school waarin leraren er alles aan doen om moeilijk lerende kinderen toch op een gemiddeld niveau te krijgen. De school zal dan misschien 'voldoende' scoren, maar toch enorm goed zijn. Dat kun je dan toevoegen."

Ook zou de Inspectie volgens de peiling niet alleen naar de meetbare resultaten van taal en rekenen moeten kijken in de waardering, maar ook naar wat de school zelf wil bereiken op onderdelen die veel moeilijker meetbaar zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om zaken als de sociale vaardigheden, persoonlijkheidsvorming of creativiteit.

"Als schoolbesturen zouden we daar ook zelf een evaluatie van kunnen maken. Stemt die overeen met het inspectierapport, dan moet de Inspectie een school ook vertrouwen geven. We kunnen dan uiteindelijk toe naar meer zelfcontrole."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden