Scholen proberen leraren te verleiden meer les te geven

Beeld Kees van de Veen

Pogingen om leerkrachten in deeltijd te verleiden meer uren te maken, slagen mondjesmaat, zeggen onderwijsbestuurders.

"Voor de kwaliteit van het onderwijs en voor de kwaliteit van het team zijn de kleine deeltijdbanen niet optimaal", zegt bestuursvoorzitter Gerard van Drielen van SCOH, een stichting met 38 basisscholen in de regio Den Haag.

"Leerkrachten vragen meer te werken is een van de oplossingen waar we aan denken voor het lerarentekort. Maar meer werken kun je niet opleggen. Dat moet met instemming van beide partijen."

Toch sluit hij niet uit dat SCOH uiteindelijk geen leerkrachten meer aanneemt die een of twee dagen willen werken.

"Dat is een punt dat we in bespreking hebben. Scholen met veel kleine deeltijdaanstellingen hebben echt een probleem als het gaat om de continuïteit in het team en het gezamenlijk oppakken van zaken. Maar we hebben het tij niet mee. Er zijn al te weinig leerkrachten."

Ook Primo VPR, met 20 basisscholen in de regio Voorne-Putten, vraagt leerkrachten met een kleine aanstelling meer te werken. "We zeggen niet: je moet meer werken. Maar we inventariseren nu wel: onder welke voorwaarden zou je dat willen?", zegt bestuursvoorzitter Ingrid van Doesburg. Afgelopen jaar hebben verschillende scholen binnen de stichting bij wijze van proef leerkrachten gevraagd meer te werken om kort- en langdurend verzuim van collega's op te vangen. In alle gevallen is dat gelukt. "Ik word daar wel blij van", zegt Van Doesburg. "Minder kleine deeltijdbanen is niet de enige oplossing voor het lerarentekort. Maar ik denk wel dat het echt kan helpen." Kan zij zich voorstellen dat ze in de toekomst geen leraren meer aanneemt die een kleine deeltijdbaan willen? "Ik denk dat we daar keuzes in moeten gaan maken. Maar nu zijn we nog niet zo ver."

lerarentekort Beeld Trouw SS

De PO-raad, de organisatie van schoolbestuurders, wil dat het nieuwe kabinet het aantrekkelijker maakt voor leraren om een dag extra te gaan werken. Dat kan bijvoorbeeld door de reiskostenvergoeding te verhogen, belastingvoordelen in te voeren of de kinderopvang goedkoper te maken.

De kinderopvang noemt ook Ewald van Vliet als een belangrijk punt. Hij is bestuursvoorzitter van Lucas Onderwijs, een stichting met 47 basisscholen in Delft, Den Haag en omstreken. Al is het volgens hem niet alleen een kwestie van geld. "De kinderopvang moet in Nederland kwalitatief beter. Als ik kijk naar de Scandinavische landen, werken daar bijna alle leerkrachten voltijds. Daar zijn de medewerkers in de kinderopvang hoger opgeleid."

De mogelijkheid om in deeltijd te werken is een grote verworvenheid, benadrukt hij. "Dat gezegd hebbende, denk ik dat in het Nederlandse basisonderwijs het besef begint door te dringen dat kleine deeltijdbanen niet de voorkeur hebben. Ik denk dat we vanuit organisatorisch en pedagogisch oogpunt iets moeten doen aan de hoeveelheid leerkrachten die in deeltijd werkt."

De PO-raad benadrukt dat er, behalve naar meer voltijdswerkende leerkrachten, ook gekeken moet worden naar andere oplossingen voor het lerarentekort. Zo zou een hoger salaris er volgens haar aan kunnen bijdragen dat het basisonderwijs meer leerkrachten gaat trekken die "het onderwijs echt als carrière zien, die hoger zijn opgeleid en eager zijn zich te ontwikkelen". Dergelijke leerkrachten werken vaker vier of vijf dagen en zijn wellicht ook vaker man, is de gedachte. Kiezen zij vaker voor de pabo, dan is ook alweer een deel van het lerarentekort opgelost.

Lees ook: Deeltijddocent kan lerarentekort oplossen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden