'Scholen moeten pesten aanpakken'

Kinderombudsman: Ouders vinden vaak geen gehoor

De huidige vrijblijvende aanpak van pesten op scholen is onacceptabel. De onderwijsinspectie moet een activere rol krijgen.

Dat stelt Kinderombudsman. Hij werkt samen met staatssecretaris Sander Dekker (onderwijs) aan een plan om pestgedrag uit scholen te bannen. Aanleiding daarvoor is de maatschappelijke onrust die ontstond na de suïcides van Tim Ribberink (20) en Fleur Bloemen (15). Beiden waren slachtoffer van pesterijen en voorgoed geknakt. Door hun dood heeft de aanpak van pesten urgentie gekregen.

Nu kijkt de onderwijsinspectie of een pestprotocol aanwezig is. "En niet of dat ook gebruikt wordt", zegt Dullaert. "Terwijl zo'n protocol vaak blijft liggen in de la van de directeur." Als scholen wél werk willen maken van sociale veiligheid, kopen ze een anti-pestprogramma in. Maar daar zijn er veel te veel van, zegt Dullaert. "Ik zie een wildgroei, zelfs een pestindustrie."

Veel programma's beogen (potentiele) slachtoffers weerbaar te maken. "Maar dat is niet de kern van de zaak. Internationaal onderzoek heeft aangetoond dat pesten geen individueel probleem is, maar voortkomt uit het groepsproces." Een tweede bezwaar tegen bijna alle methodes is dat ze niet wetenschappelijk onderzocht en dus ook niet bewezen effectief zijn.

Veel pesterijen onttrekken zich aan het oog van de leerkracht; ook dat bemoeilijkt de bestrijding ervan. Leraren hebben weinig zicht op de groepsprocessen in hun klas. Lang niet altijd kunnen ze de pesters - slimme, sociale kinderen - aanwijzen. "Sommige leerkrachten pesten zelfs mee", aldus Dullaert. Doorgronden leerkrachten wel wie de daders en slachtoffers zijn, dan weten ze volgens Dullaert vaak niet hoe ze op incidenten moeten reageren. "Ze vinden het ook moeilijk om toe te geven dat er in hun klas gepest wordt."

Het is de Kinderombudsman ook opgevallen dat ouders die vinden dat hun gepeste kind aan zijn of haar lot wordt overgelaten, op school geen gehoor vinden. "Ze weten niet waar ze met hun klacht terechtkunnen."

Dat Nederlandse scholen sociaal onveilig zijn, werd in 2009 ook door het Kinderrechtencomité van de Verenigde Naties geconstateerd. Kinderen hebben er recht op om zich geborgen te voelen op school, zegt Dullaert. "Ze moeten er kunnen leren, vragen stellen, fouten maken. En niet geestelijk geterroriseerd worden." Het plan van Dekker en Dullaert verschijnt begin maart.

DE VERDIEPING

Noem het beestje, de pester, bij zijn naam

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden