Scholen kunnen niet meer zonder onbevoegde docenten

De groei van het aantal onbevoegden bedreigt de kwaliteit van het onderwijs, zeggen betrokkenen. Maar scholen kunnen niet zonder.

Wie is daar nu tegen, een docent natuurkunde die in de lagere klassen ook wat lessen scheikunde geeft? Die vraag stelt voorzitter Sjoerd Slagter van de VO-raad, de verenigde schoolbesturen. Wat hij maar zeggen wil: de groei van het aantal onbevoegd gegeven lessen hoeft niet altijd een ramp te zijn. „Als leraren maar bekwaam zijn.”

Maar dat is lang niet iedereen met hem eens. Dat blijkt onder meer uit een heftige discussie op de website van de nieuwe lerarenvakbond Leraren in Actie. De kwaliteit van het onderwijs daalt door onbevoegden voor de klas, vindt die bond, en daarom kunnen onbevoegden slechts aspirant-lid worden.

Tot woede van een aantal onbevoegden. „Wij krijgen een stempel opgedrukt”, reageert Tonny Haanappel, docent maatschappijleer aan het Greijdanus in Zwolle. „Maar je moest eens weten met hoeveel liefde en inzet ik elke dag naar school ga.” Ook directeuren zijn niet per se tegen onbevoegden, bleek in de discussie. „Liever een enthousiaste nog onbevoegde docent dan een verzuurde bevoegde”, vindt Marten Ris, afdelingsdirecteur aan het Regio College in Zaanstad.

Maar dat is slechts één kant in de discussie. Niet alle onbevoegden zijn slecht, niet alle bevoegden zijn goed in hun vak, betogen anderen. Toch is dat geen reden om de hand te lichten met de bevoegdheidseis. „Er zijn ook mensen zonder rijbewijs die best een auto kunnen besturen, sommigen zelfs beter dan sommigen mét een rijbewijs”, stelt Michel Couzijn van de lerarenopleiding aan de Universiteit van Amsterdam. „Maar dat is nog geen reden om het rijbewijs op te doeken.”

De norm deugt, zegt ook voorzitter Annet Kil van de Stichting Beroepskwaliteit Leraren over de bevoegdheidseis, en we moeten dus blijven streven naar 100 procent bevoegde leraren. Voor de kwaliteit van het onderwijs is dat noodzakelijk, vindt zij. „Maar we kunnen onze ogen niet sluiten voor de keiharde realiteit: dat lukt voorlopig niet en door het lerarentekort zal het ook steeds lastiger worden.”

En dus moet er gezocht worden naar manieren om het gat te vullen zonder te veel aan kwaliteit in te boeten. „Het is een dilemma. Als docent X ziek is, kun je de klas naar huis sturen óf je kunt docent Y, die in een aanpalend vak lesgeeft, laten zorgen voor de voortgang van de lessen. Als ik schoolleider was, wist ik wel wat mijn voorkeur had. En als ik ouder was ook.”

Maar we moeten niet vergeten: dit blijven reparatiemaatregelen, vervolgt Kil. „Het onderliggende probleem is dat het vak van leraar te weinig jonge mensen aantrekt. Dáár moeten we iets aan doen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden