Scholen enthousiast over plan voor meer praktijk op de mavo
Onderwijs | Staatssecretaris Dekker wil een sterker vmbo. Met praktijk in alle leerwegen en betere doorstroming naar het mbo.
Leerlingen in de theoretische leerweg van het vmbo, tegenwoordig vaak weer 'mavo' genoemd, krijgen in de toekomst ook praktijklessen op het rooster. Dat plan van staatssecretaris Dekker is enthousiast onthaald door de schoolbesturen. "Het geeft een boost aan de waardering voor praktisch talent", zegt hun vereniging, de VO-raad.
Dekker wil de theoretische leerweg samenvoegen met de gemengde. Die laatste wordt door maar weinig leerlingen gekozen. Het enige verschil tussen de twee is dat in de gemengde leerweg nu al een praktijkvak is opgenomen. Bij de 'nieuwe mavo' moet straks ook zoiets op het programma staan.
Volgens Dekker bereidt zo'n mavo-met-praktijk leerlingen beter voor op vervolgopleidingen - met misschien in klas vier aparte stromen voor toekomstige mbo'ers en aspirant-havisten.
Het plan voor een meer praktijkgerichte mavo maakt deel uit van een serie maatregelen waarmee Dekker het vmbo wil versterken. Hij gaat er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat vmbo'ers straks kunnen doorleren in het mbo zonder eerst vmbo-examen te doen. Zij kunnen dan ook sneller een mbo-diploma halen.
"Eindelijk", zegt voorzitter Jan van Nierop van de Platforms Vmbo, waarin de scholen samenwerken. Al bijna tien jaar wordt geëxperimenteerd met routes waarin vmbo'ers zonder haperen overstappen naar het mbo. In al die experimenten moeten jongeren wel hun vmbo-examen halen. Het voorbereiden daarvan kost veel tijd, en die kan straks nuttiger besteed worden.
De nieuwe route is bedoeld voor leerlingen van vmbo-basis en -kader, de beroepsgerichte leerwegen. Hoe de route vorm krijgt, laat Dekker over aan de betrokken scholen. De wet waarin dat geregeld wordt, zal vooral inhouden dat zij mogen afwijken van bestaande regels.
Zo'n vloeiende overgang tussen vmbo en mbo moet voorkomen dat leerlingen na het vmbo afhaken. Dat belemmert hun kansen op de arbeidsmarkt. Dekker is zich ervan bewust dat die nieuwe route voor lang niet iedereen geschikt is. Een vereiste is bijvoorbeeld dat leerlingen al na de tweede klas van het vmbo, als ze een profiel kiezen, weten wat ze later willen worden.
Van Nierop is vooral blij met de waardering van praktijkgericht onderwijs die uit Dekkers brief aan de Tweede Kamer spreekt. De staatssecretaris stelt vast dat praktijkgericht onderwijs lager gewaardeerd wordt dan theoretisch leren. Als we recht willen doen aan wat jongeren kunnen en aan wat hen motiveert, schrijft hij daarover, moet de maatschappelijke waardering voor praktijkleren omhoog.
Daar wordt ook het algemeen vormend onderwijs (vwo, havo, mavo) beter van, stelt voorzitter Paul Rosenmöller van de VO-Raad. "We moeten de Chinese muur tussen algemeen vormend onderwijs en het praktijkgerichte onderwijs slechten." Zeker op de havo zou de praktijk wat hem betreft een vast programmaonderdeel moeten zijn.
Minder uitval, meer diploma's
Jongeren vanaf het vmbo vloeiend laten doorstromen naar het mbo, daarmee is vanaf 2008 door honderdvijftig opleidingen ervaring opgedaan. Zij deden mee aan een experiment met een aaneengesloten route vanaf vmbo-basis tot een mbo-diploma op niveau 2. Met enig succes: minder leerlingen vielen uit, meer haalden hun diploma.
undefined