Schizofrene bloemkool is niet meer van deze tijd

Beeld thinkstock

DE WEEK IN VOEDSEL - Wie websites als Taalvoutjes.nl kent, weet dat een verkeerd gespeld woord tot grote hilariteit kan leiden. Actieborden van supermarkten en menu's van restaurants zijn opvallend vaak de dupe van ongelukjes als kroepoep, kerstsnollen en zoethoud thee. Zulke foutjes zijn natuurlijk lachen, het gebeurt ook dat winkels nogal onhandig zijn in wat ze communiceren. Zo vonden wij laatst een bordje in de Albert Heijn waar op stond: 'Bloemkool. Land van herkomst: Nederland, Frankrijk, Italië of Spanje'. In een tijd waarin de herkomst van producten steeds belangrijker wordt en mensen willen weten wat ze kopen, kun je zo'n schizofrene bloemkool eigenlijk niet aanbieden.

Een stapje verder gaat het wanneer een winkelketen een onhandige reclame-uiting doet maar zich van geen kwaad bewust is. Het gebeurde de afgelopen week de HEMA. De winkel is bezig zijn voedselassortiment te verduurzamen met onder andere hamburgers van biologisch vlees en fair trade thee. Deze verduurzamingsslag uit zich in de postercampagne 'zo makkelijk kan beter eten zijn'. Eén poster viel worstmaker en ondernemer Samuel Levie bijzonder op. Hierop bood HEMA een hotdog en een energiedrankje voor 2,50 aan. Levie tweette verontwaardigd een foto van de poster de wereld in en kreeg binnen no-time zoveel medestanders dat de HEMA de poster landelijk liet verwijderen en er een uitgebreide reactie aan wijdde. Zo krachtig kan social media zijn.

Maar wie helemaal geen broodje worst wil, komt tegenwoordig ook steeds gemakkelijker aan zijn trekken. Niet alleen hebben steeds meer bekende winkelketens, waaronder HEMA en Albert Heijn to go producten van de Vegetarische Slager in hun assortiment, ook op festivals zit vegan catering in de lift. De interesse in veganistisch en vegetarisch eten neemt al tijden toe. Ook Google merkt dat: de zoekterm 'vegan' werd de laatste jaren ineens veel vaker gebruikt. Van 2009 tot 2012 verdubbelde bovendien het aantal veganisten in Amerika, bleek uit onderzoek van de Vegetarian Resource Group.

Zou dit eigenlijk gevolgen hebben voor slagers? Volgens kok en ondernemer Baaf Vonk hebben die alweer een andere niche gevonden. Hij ontdekte donderdag een opmerkelijk reclamebord voor een Keurslager in Amsterdam Nieuw Sloten. Deze slagerij adverteert met 'de lekkerste zelfgemaakte pizza's'. 'De supermarkt heeft de rol en de klanten van de slager overgenomen, nu wordt de slager een traiteur', aldus Vonk op Instagram.

Joris Lohman (@jorislohman) en Felicia Alberding (@alberding) van de Youth Food Movement (YFM) geven wekelijks een overzicht van wat er speelt in de wereld van voedsel en landbouw. Youth Food Movement (YFM) is een jongerenbeweging die zich inzet voor een eerlijker en gezonder voedselsysteem.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden