Schiphol

Schiphol heeft de gemeente Amsterdam reeds in de jaren zestig gewaarschuwd tegen huizenbouw in de geluidstroggen, schrijft Willem Breedveld in zijn column 'Wegdenken' (Trouw 6 augustus).

Maar vervolgens is Amsterdam toch in die zones gaan bouwen. Zonder de toekomstige bewoners in te lichten. De rol van Amsterdam is echter nog kwalijker. Albert Plesman had al vroeg door dat Schiphol en Amsterdam elkaar lelijk in de weg zouden komen te zitten. Na de oorlog wilde hij daarom het vliegveld verplaatsen naar Burgerveen, volgens hem een leeg gebied waar niemand last van vliegtuiglawaai zou hebben. Verplaatsen kon op dat moment gemakkelijk. Schiphol was zwaar beschadigd uit de oorlog gekomen, en bovendien zou er een heel nieuw banenstelsel komen: het oude sterstelsel zou worden omgezet in een tangentiaalstelsel. Verhuizing op dat moment zou dus nauwelijks tot kapitaalsvernietiging leiden. Maar Amsterdam was tegen, en organiseerde onder de bevolking een sentimentele flauwekulactie onder het motto 'Wij willen Schiphol houden'. En Amsterdam heeft Schiphol dus nog. Met alle herrie die daar bij hoort. En vooral: met alle kans op ongelukken. Want je kunt vliegtuigen wel stiller maken, maar start en landing blijven gevaarlijke momenten, waarbij veel menselijke fouten worden gemaakt. Dat de herrie rond Schiphol toeneemt is vervelend, maar veel funester is dat door uitbreiding van Schiphol op de bestaande locatie het groepsrisico fors is toegenomen. Als Plesman zijn zin had gekregen, dan was de Bijlmerramp nooit gebeurd. Amsterdam

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden