Schiphol ziet totale verhuizing naar een andere plek in Nederland niet zitten

Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - Schiphol viert zijn tachtigjarig jubileum. De discussie over hoe het verder moet met de luchthaven is in volle gang.

De vastgestelde grens van 44 miljoen passagiers per jaar wordt al veel eerder gehaald dan in het geplande jaar 2015. De luchthaven dreigt uit haar voegen te barsten. Plannen om het vliegveld, of een deel daarvan, te verhuizen zijn er in overvloed. Iets waar Schiphol al sinds de jaren dertig mee te maken heeft.

In 1938 wilde de toenmalige regering de luchthavens Schiphol en Waalhaven opdoeken en eéé groot vliegveld bij Leiderdorp maken. Dat plan werd hetzelfde jaar nog getorpedeerd, onder druk van de Amsterdamse lobby, die Schiphol niet graag zag verdwijnen.

In de tweede wereldoorlog werd Schiphol totaal verwoest. KLM directeur Albert Plesman pleitte in de naoorlogse jaren voor de bouw van een nieuw vliegveld in de buurt van Nieuw-Vennep. Een nationale luchthaven moest meer in de buurt komen van de stad waar de regering zetelde, vond Plesman. Ook dat plan haalde het niet.

In de jaren vijftig breidde het vliegverkeer zich snel uit. Schiphol groeide mee. In 1967 werd het huidige Schiphol geopend, iets ten westen van de toenmalige luchthaven. Het is tot nu toe de enige verhuizing die het vliegveld moest ondergaan.

Met de komst van het veel meer lawaai producerende straalvliegtuig laaide de discussie voor een nieuwe nationale luchthaven op een andere plaats weer op. In de jaren zeventig bestonden er plannen om de Markerwaard in te polderen.

Om de dichtbevolkte gebieden te bevrijden van geluidsoverlast zou op het nieuw gewonnen land een vliegveld gebouwd moeten worden. Hoewel de Markerwaard nooit is ingepolderd, blijft het een optie.

Eind vorig jaar deed minister van binnenlandse zaken Dijkstal nog de uitspraak, dat er binnen niet al te lange tijd wel weer eens gediscussieerd zou kunnen gaan worden over inpoldering van de Markerwaard. De minister zei daar wel bij, dat er geen concrete plannen bestaan. Mocht de inpoldering in de nabije toekomst echter plaatsvinden, dan is een uitbreiding van Schiphol in dat gebied zeker weer aan de orde.

Op dit moment is de luchthaven bezig om de kleinere vliegtuigen richting Lelystad te dirigeren. “De zaken- en sportvliegtuigen passen niet meer bij een mainport als Schiphol”, aldus woordvoerster Marianne de Bie.

Afgelopen woensdag besliste de provincie Flevopolder dat er een tweede baan gebouwd mag worden bij Lelystad Airport. Schiphol zou graag zien, dat Lelystad uitbreid wordt tot een grote luchthaven die een deel van de vluchten overneemt.

De voordelen van Lelystad zijn: het geringe aantal omwonenden, en het feit dat het gebied al in handen van de overheid is. Nadeel is dat de vliegtuigmaatschappijen er niet op zitten te wachten om naar Lelystad te verhuizen. Alle voorzieningen zijn geconcentreerd rond Schiphol.

Een andere plaats voor een nieuwe luchthaven is midden in de Noordzee voor de kust van IJmuiden. Vorig jaar kwam baggerbedrijf Boskalis met een dergelijk plan. Bezwaar is echter de wind, die op zee plotseling nogal eens van richting kan veranderen, wat levensgevaarlijk is als een vliegtuig met de landing bezig is.

Ook zou die nieuwe luchthaven te dicht bij Schiphol komen te liggen, zodat de aanvliegroutes dwars door elkaar heen lopen. Boskalis liet weten voor die plek gekozen te hebben, omdatdat passagiers dan snel naar Schiphol vervoerd kunnen worden.

Dat is hèt punt, waar de KLM zich zorgen over maakt. Mocht Schiphol uitbreiden in andere delen van Nederland, dan moeten de passagiers die op doorreis zijn - ruim de helft van de KLM-passagiers - van de ene luchthaven naar de andere getransporteerd worden. Dat kost tijd en moeite.

De luchtvaartmaatchappij vreest dat haar klanten dan voor andere maatschappijen kiezen, die wel een vlotte aansluiting hebben op dezelfde luchthaven.

Schiphol blijft het liefst zitten op de plek in de buurt waar het ooit tachtig jaar geleden begonnen is. “We wachten nu eerst af hoe de overheid denkt over de verdere ontwikkelingen in de luchtvaart in Nederland”, aldus De Bie.

“Als er voor verdere groei wordt gekozen, dan zijn Lelystad, de Noordzee en de Markerwaard allemaal gebieden die in aanmerking komen voor die uitbreiding. Maar Schiphol helemaal verplaatsen is voor ons geen optie. Er ligt hier een prima infrastructuur. Schiphol is een van de grootste distributiecentra in Nederland. Dat mag niet verloren gaan.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden